Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

W Elsschot-Villa des roses (1913) samenleesboek juni 2007

Lees meer
19 jaren 2 weken geleden - 18 jaren 10 maanden geleden #16697 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
En ook Librijes verslag staat op de site, ze had hem al eerder ingestuurd voordat ik mijn verslag gemaakt had. Maar ik dacht dat het reclame was. Sorry Librije.

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/Nederlandse%20en%20Vl...productssimple2.html

Groetjes

Dettie
Laatst bewerkt 18 jaren 10 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 1 week geleden #16798 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik was begonnen, maar ergens kon het me nog niet boeien.. dus ik lees eerst wat anders.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17001 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik ben over de helft, en doe het voorlopig zonder al jullie commentaar.

Maar ik vraag me eigenlijk af wat hier over te zeggen valt, waar gaat het eigenlijk over? Of moet dat nog komen?

Ik heb vragen over die zelfmoord trouwens. Als iemand zich door het hoofd/mond schiet, dan is er toch een enorme kliederboel? Dat blijkt hier nergens..iemand zegt zelfs dat de man niet dood zou zijn!

Ik zal het maar snel uitlezen, dan mag ik alles hier lezen en dan weet ik misschien meer..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17002 door dettie

Als iemand zich door het hoofd/mond schiet, dan is er toch een enorme kliederboel?

Het gebeurde in de tuin, misschien dat daarom daar niets over gezegd werd, die tuin was toch al een zooitje wat ik eruit begrepen heb.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17003 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Ik heb Villa des Roses inmiddels ook uit. Ik heb er erg van genoten en ik vond het zeer verrassend om te merken hoe modern het verhaal nog aandoet terwijl het toch al in 1910 geschreven is. Eigenlijk zijn alle hoofdpersonen onsympathiek. Ze hebben alleen hun eigenbelang voor ogen en bedriegen, belazeren en bestelen elkaar. Ik vind dat jij nog erg coulant bent naar mw. Brulot toe, Dettie. Zij ziet haar kostgangers ook alleen maar als melkkoetjes en wil de Poolse dames toch ook zonder pardon 's avonds laat op straat zetten. Het werk dat ze deed voor het armenbestuur van de stad bestond uit het bezoeken van armlastige kraamvrouwen en daar verdiende ze dan 250 franc per maand mee. Ook een beetje dubieus, toch? Zelfs Louise, die het uiteindelijk zwaar moet bekopen, heeft geen tijd voor haar zoontje en broer die speciaal naar Parijs zijn gekomen om haar te zien, omdat ze liever tijd met haar minnaar door wil brengen. Nee, Elsschot laat weinig heel van zijn personages, ze hebben allemaal zeer kwalijke trekjes en als hij zelf Grunewald is (zoals hij in interviews gezegd schijnt te hebben) dan schildert hij zichzelf ook zeer negatief af. En toch heb ik ervan genoten om over deze onsympathieke mensen te lezen en dat kwam vooral door de schrijfstijl: de zorgvuldige, zeer gedetailleerde beschrijvingen en de ironie. Ik ga zeker nog eens iets van Elsschot lezen.

P.S. Weten jullie dat het Schiedamse bedrijf Gusto nog steeds bestaat? Ik ken iemand die daar werkt.
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17004 door dettie

Ik vind dat jij nog erg coulant bent naar mw. Brulot toe, Dettie

Ja, ondanks haar berekendheid geeft ze wel eten of geld aan de zwervers, ze doet toch dat armenwerk en ze laat de dames toch langere tijd in het pension wonen ondanks dat haar eerste reactie is dat ze er uit moeten. Als ze echt keihard was geweest had ze ze daadwerkelijk eruit gezet.

En die oom en kind waren toch niet expliciet voor Louise gekomen? Ze wilden toch meer in Parijs doen? (moet ik even nalezen) Wel is waar dat ze hun de deur uit werkte. Maar ze was wel hevig verliefd en wordt uiteindelijk ook bedonderd.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.641 seconden