Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

W Elsschot-Villa des roses (1913) samenleesboek juni 2007

Lees meer
19 jaren 3 weken geleden #16672 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Inge schreef : probleem is dat ik nooit de diepere betekenis van verhalen vind

Ja en ik heb altijd weer moeite met in welke stijl is het boek geschreven weer te geven. Hopelijk lukt dat na de cursus beter.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Onderwerp Auteur
19 jaren 3 weken geleden #16676 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : En ik heb een verslag van het boek gemaakt.

Klik hierhttp:// www.leestafel.info/Nederlandse%20en%20Vl...productssimple2.html

Ben benieuwd wat jullie er van denken.

Dettie

Ik vind in dit verslag alvast een aantal elementen terug, die al in de discussie ter sprake kwamen. Een uitstekende basis voor een diepgaandere analyse. Op de vraag naar Elsschot's gulden middenweg moet ik echter voorlopig het antwoord schuldig blijven, maar ik vind het wel een aanvaardbare hypothese.

Lees meer
19 jaren 3 weken geleden #16677 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Uiteindelijk...... Moet er een diepere betekenis gezocht worden in het verhaal?????

Naar eigen zeggen is Willem Elsschot Villa des Roses gaan schrijven door toedoen van 'een 45-jarige juffrouw Van der Tak', een collega van hem: 'Ze wilde altijd dat ik de verhalen die ik vertelde, onder andere over het familie-pension in Parijs waar ik gewoond had, opschreef. Wel driehonder keer heeft ze gezegd: "Fons, waarom schrijf je dat niet eens op."'

Misschien was het gewoon een verhaal..... En zat er niet meer betekenis bij?????

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 3 weken geleden #16678 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Een heel interessante invalshoek die je schetst, Dettie: bijna iedereen is uit op eigen gewin, bedriegen en bedrogen worden als thema. Dat merk je juist op. Alleen vraag ik me af of Elsschot dit thema bewust tot basis van zijn roman gekozen heeft. En of hij dus, zoals je zegt, Madame Brulot de gulden middenweg laat bewandelen.

Ik kreeg tijdens het lezen heel sterk het gevoel, dat het verhaal zich ontwikkeld heeft tijdens het schrijven. Hij zou (zoals voorgesteld door Juffrouw Van der Tak) de gasten van het pension en zijn/hun wederwaardigheden daar beschrijven, maar het werd het (bijna) naturalistische verhaal van Louise. Bij de beschrijving van de anderen lijkt hij er (een “boosaardig”) genoegen in gehad te hebben ze te voorzien van menselijke trekjes die niet zo fraai zijn. Dus niet moralistisch bedoeld, maar sarcastisch: ze maken zich belachelijk met hun ambities en in hun waan anderen te slim af te zijn.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 3 weken geleden #16679 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Inge schreef : Misschien was het gewoon een verhaal..... En zat er niet meer betekenis bij?????

Dat zou ook goed kunnen.

Al schrijvend aan het verslag kwam ik er achter dat iedereen elkaar bedroog. Al dan niet bewust, de oude dame stal volgens mij meer om wat te doen te hebben dan om echt dingen te pikken.

Maar al schrijvend dus kwam ik op deze gedachte. Het is wel mijn beeld en ik ben dan ook benieuwd hoe anderen het zien. Ik hoef ook geen gelijk te hebben.

Het kan ook best zijn dat Elsschot alleen maar zijn belevenissen wilde vertellen en meer niet.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 3 weken geleden #16680 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Ik zag het dus meer als een verhaal. Ik heb dan zitten denken: (want ik had het zo niet bekeken zoals jij Dettie) Moest je een verhaal over ons schrijven en bewust of onbewust de "scherpe" kantjes van iedereen weergeven, zou je dan ook geen zo'n vertekend beeld krijgen? Ik bedoel maar, misschien heeft Elsschot teveel 1 kant van de personages belicht???? Ik roep maar iets hoor

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Tijd voor maken pagina: 0.433 seconden