Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Schrijfster Brigitte Bosman op dit forum!!

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12411 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja dat was grappig dat verwijnen van dat staartje.

In de liedmaker vond ik de notenbalkjes erbij erg leuk. Heb het ook proberen te zingen, alhoewel ik geen afgestudeerd notenbalkenlezer ben.

Krijg je een opdracht van een uitgever? Moet een boek over iets gaan?

Of mag je dat helemaal zelf weten? Het valt me namelijk op dat je zo breed bent in de onderwerpen van je boeken.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12412 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb 'de liedmaker' niet gelezen, maar ik begrijp dat hier de personages dieren zijn. In je andere boeken zijn het kinderen.

Is daar een bepaalde reden voor?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12425 door Brigitte
Beantwoord door Brigitte in topic Re: bericht
Hoi Bernadet,

Ik ben helemaal vrij in het verzinnen van een verhaallijn. Alle ideeën zijn van mijzelf. De enige uitzondering hierop is het boekje Over Joep de poep en Frank stank. Mijn uitgever had de basis voor dit verhaal al een tijd in zijn hoofd en vroeg op een gegeven moment of ik het leuk vond om te gebruiken. De invulling van het verhaal is verder mijn eigen werk.

Naast het schrijven van kinderboeken schrijf ik ook lesmateriaal voor de basisschool en informatieve boeken. Die hebben (uiteraard) wel een vast onderwerp. Maar ook hierbij wordt de uitwerking ervan helemaal aan mij over gelaten.

Brigitte
Laatst bewerkt doorBrigitte.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden - 19 jaren 6 maanden geleden #12426 door Brigitte
Hoi Marjo,

Inderdaad is de Liedmaker het enige boek met dieren in de hoofdrol. Dat is toeval. Toen ik bezig was met het verzinnen voor een verhaallijn voor mijn laatste boek, Andere buren, had ik aanvankelijk een idee voor een verhaal over een hond. Die kwam uit het dierenasiel en kreeg een goed leven bij een aardige meneer. Aan het eind van het boek zou hij doodgaan (van ouderdom) en zich op dat moment pas herinneren waarom hij in het asiel terecht was gekomen. Maar mijn kinderen vonden het veel te zielig. Daarom ging ik opnieuw verzinnen en kwam het idee van Andere buren op tafel.

Het is dus maar net waar ik een leuk idee bij heb om uit te werken tot verhaal, dieren of mensen. Ik ben wel erg dol op dieren, dus meestal spelen ze wel een rol in mijn boeken, al is het maar een heel kleintje.

Heb je voorkeur voor verhalen over dieren of over mensen?

Groetjes,

Brigtte
Laatst bewerkt 19 jaren 6 maanden geleden doorBrigitte.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12428 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Bedenk je ook vooruit voor welke leeftijd je gaat schrijven? Of schrijf je met het opgroeien van je kinderen mee?

Wat ik me altijd afvraag is zijn er bepaalde regels voor het schrijven van een kinderboek? Ik kan zelf alleen bedenken eenvoudige taal gebruiken maar er zijn vast nog meer dingen waar je rekening mee moet houden. Niet te eng of te zielig, zoals jij zelf aangeeft misschien?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12429 door Brigitte
Ik schrijf niet met de leeftijd van mijn eigen kinderen mee. Wat zij beleven en doen is natuurlijk wel vaak een mooi voorbeeld voor wat er in mijn boeken gebeurt.

Bij het schrijven voor kinderen zijn er inderdaad heel wat dingen waar je rekening mee moet houden. Ik heb er een opleiding van vier jaar voor gevolgd om dat te leren en me eigen te maken. Maar in het kort: het hoofdpersonage moet aansluiten bij de doelgroep. Ik bepaal dus altijd al voor het schrijven voor welke leeftijd het boek (ongeveer) wordt. Het hoofdpersonage is meestal net iets ouder (het is niet leuk om over een jonger kind te lezen dan jezelf bent, dat is snel te kinderachtig. Daarnaast pas je het taalgebruik aan en natuurlijk de belevenissen van de hoofdpersonages. Een kind moet belangstelling hebben voor de dingen waar je over schrijft.

Brigitte
Laatst bewerkt doorBrigitte.

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden