Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Dan Brown - De Da Vinci Code

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1764 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik ben bezig in Angels and Demons (Berninimysterie in het Nederlands geloof ik) en ik erger me steeds weer. Had ik bij Da Vinci ook.

Er worden onderwerpen aangesneden die voor zover je als lezer weet deels wel en deels niet op waarheid berusten.

Er wordt bijvoorbeeld verteld over Hubble, een Amerikaan die het eerst geschreven heeft over het idee van de Big Bang. Ik neem aan dat dat waar is. Maar dan wordt gesteld dat dat niet waar zou zijn, omdat twee jaar eerder een monnik (Lemaitre) hetzelfde idee vanuit de Katholieke Kerk heeft geponeerd. Dit laatste is denk ik verzonnen voor het verhaal.

Maar ik kan het niet controleren, ik weet dat soort dingen niet.

Dit heeft me bij Da Vinci erg geïrriteerd, en doet het nu weer. Natuurlijk ligt het aan mij, ik bezit die kennis niet!

Ik weet nog niet of ik het boek uit lees.

Marjo
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1765 door dettie
Hallo Marjo,

In de jaren twintig van de vorige eeuw kwam Lemaitre al met een 'oeratoomtheorie' in feite een soort big bang theorie. Hij schatte het heelal toen op een leeftijd van ongeveer 15 miljard jaar. Bewijzen voor deze theorie waren er niet echt, maar door het werk van Hubble werd aangetoond dat het heelal uitdijdde en met welke snelheid dit gebeurt. Op deze manier was het mogelijk de ouderdom van het heelal te berekenen en ligt ergens tussen de 10 en 20 miljard jaar. Kortom, het was wel degelijk een Belg die als eerste een soort big bang theorie verkondigde. De theorie is trouwens niet onomstreden, maar we hebben nog geen beter alternatief.

Cavendish

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1766 door dettie
Kijk aan, toch makkelijk als er een man van de wetenschap in ons midden is! Het is dus waar wat Brown zegt. hm..ik had het boek eigenlijk al weggelegd, maar misschien moet ik toch doorlezen, en de dingen waar ik aan twijfel even in de groep gooien?

Marjo

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1767 door dettie
Doe dat Marjo! Ik vind altijd wel leuk als er dingen naar aanleiding van een verhaal gevraagd worden of uitgezocht moeten worden.

Groetjes

Bernadet

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1768 door dettie
Zoals in de chat beloofd hier een paar sites over het laatste avondmaal.

www.broodjeaap.nl/codex.html

En bij deze link kan je helemaal tot in detail inzoomen op het schilderij.

milano.arounder.com/PROJECTS/SANTA_MARIA_DELLE_GRAZIE/

De tweede man van rechts is Johannes de doper (afgewend van Jezus)

De man met de vinger omhoog is Thomas normaalgesproken wordt Johannes altijd zo afgebeeld, het is een raadsel waarom Thomas deze keer zo afgebeeld is.

Maria Magdalena en Jezus vormen door hun houding een M van Maria Magdalena?

Tussen de derde en vierde apostel van links zie je een hand met een mes (kan je op inzoomen) De vraag is van wie is die hand?

Opvallend was ook dat de beker en brood ontbreken. (nauwelijks brood)

En ze vonden opvallend dat Maria Magdalena en Jezus precies tegenovergesteld gekleed waren. Maria in blauw met rode mantel en Jezus in rood met blauwe mantel.

Zo jij kan weer even verder Marjo ;)

Groetjes

Bernadet

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1769 door dettie
dank je...eigenlijk moet ik het boek al weer herlezen, zoveel is er niet blijven hangen. Het was voor mij ook een thriller, meer niet.

Marjo

Tijd voor maken pagina: 0.550 seconden