Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Dan Brown - De Da Vinci Code

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #1752 door dettie
Dan Brown - De Da Vinci Code werd gestart door dettie
De thriller van het jaar zegt men.

Ik moet toegeven dat het een spannend boek is, ik heb het met plezier gelezen. Het verhaal over een complot binnen de Katholieke Kerk ergens in de vijfde eeuw, waardoor het hele geloof veranderd zou zijn, (van matriarchaal tot patriarchaal) en dat gecombineerd met het mysterie van de Graal, daar kan je een end mee uit de voeten. Het verbaast me niets dat de Kerk tegen dit boek is.

Lees verder www.thrillers-leestafel.info/dan-brown/

Marjo
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1753 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het ligt op mijn stapel 'nog te lezen', Marjo. Het was de keuze van mijn aanstaande schoonzoon, de afgelopen boekenweek. Mijn dochter heeft het ook gelezen en bracht het mee met de mededeling "dit moet je lezen." Haar eigen keus was "De geboorte van Venus" door Sarah Dunant. Daar moet ik ook nog aan beginnen.

Lizzy
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1754 door dettie
Hoi, ik heb het boek ook nog op de 'nog te lezen'-plank staan.

Het Bernini mysterie van deze schrijver heb ik wel gelezen.

Wat mij meteen als positief opviel, is de manier waarop niet algemeen bekende onderwerpen worden uitgelegd. De geschiedkundige legt aan een wetenschapper uit wat ie weet over de achtergronden van de kunst en de Tempeliers, de wetenschapper op haar beurt legt aan de geschiedkundige uit wat hij moet weten van natuurkundige onderwerpen die aan de orde zijn. Op deze manier zijn alle moeilijke onderwerpen voor de lezer begrijpelijk en boeiend, zonder vervelende voetnoten of andere afledingen.

Alleen een deel van het einde gaat me te ver, maar is hem vergeven gezien het overig zeer goede verhaal.

Ben heel benieuwd naar dit tweede boek van deze schrijver.

Tresoula

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1755 door dettie
Hallo Tresoula,

Wat leuk je weer te zien.

Over de Da vinci code heb ik niets anders dan goede berichten gehoord.

Ik ken vrij veel mensen die het gelezen hebben en iedereen is vol lof.

Groetjes

bernadet

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1756 door dettie
De Standaard

Da Vinci Code plagiaat?

BRUSSEL - Dan Brown, de schrijver van De Da Vinci Code, wordt beschuldigd van plagiaat. Hij zou voor zijn succesroman twee boeken afgeschreven hebben die al meer dan twintig jaar oud zijn. Het gaat om The Da Vinci Legacy van Lewis Perdue uit 1983, en om The holy blood and the holy grail van het trio Michael Baigent, Richard Leigh en Henry Lincoln, dat in 1982 verscheen. Dat meldt de Britse krant The Times .

In dat laatste werk gaat het er onder meer over dat Jezus met Maria Magdalena trouwde en dat hun nageslacht in Zuid-Frankrijk verder leefde. Ook meenden de auteurs destijds bewijzen gevonden te hebben van het bestaan van de Priorij van Sion, een geheime religieuze beweging die als grootmeesters onder meer Leonardo Da Vinci en Victor Hugo telde. Die elementen komen helemaal terug in de thriller van Dan Brown, die kan omschreven worden als een slim samenschrijven van een aantal theorieën over de Graal. De Da Vinci Code , waarvan wereldwijd al meer dan twaalf miljoen stuks verkocht werden en waarvan binnenkort een film gemaakt wordt, gaat over de strijd van de laatste grootmeester van de priorij van Sion tegen de katholieke machthebbers. Toeval of niet, de grootmeester heet Saunière, terwijl in The holy blood and the holy grail ook een priester Saunière in geheimzinnige omstandigheden om het leven komt.

Dan Brown verdedigde zich al tegen eventuele beschuldigingen door in zijn voorwoord te stellen dat hij documenten uit de Bibliothèque Nationale gebruikte. Documenten die ook een grote rol speelden in de research voor The holy blood and the holy grail. Een rechtszaak moet uitmaken of Brown plagiaat pleegde. Dat zou de plannen om zijn roman te verfilmen lelijk kunnen doorkruisen.

(vpb)

Marjo

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1757 door dettie
Dat zou lekker zijn! Ongelooflijk! Zou hij dat echt gedaan hebben? Daar kan je dan op wachten dat het ontdekt wordt.

Frappant dat je al in jouw artikel schrijft dat het je zo bekend voorkomt!!

Groetjes

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.660 seconden