Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57240 door marjo
Ik zou het misschien niet direct medelijden genoemd hebben, maar ik vind het ook geen erg liefdevolle relatie. Het kwam meer om mij over als dat die twee blij waren dat ze iemand hadden, omdat ze geen van tweeën dachten in staat te zijn een ander te kunnen krijgen, erger zelfs: ze dachten niet in staat te zijn een ander leven te kunnen leiden, en waren al blij dat ze elkaar hadden.

Zelfs als je de reis van Sosuke ziet als een soort vlucht, een poging toch nog iets anders van zijn leven te maken, dan is de hereniging een 'zich neerleggen bij de situatie'. Het was weinig liefdevol, als je het mij vraagt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57241 door dettie
Oh wat grappig Marjo, ik zie het juist precies tegenovergesteld. Ze waren kneiterverliefd op elkaar en vergaten de hele wereld om hun heen. Toen ze weer 'wakker' werden bleek de wereld zich tegen hen gekeerd te hebben.

Sosuke was een vrij bemiddelde, energieke jongen die door iedereen aardig werd gevonden en op zijn sloffen de studie aankon. Hij was overal geïnteresseerd in. Ik denk niet dat hij bang over te blijven.

Ik krijg ook niet de indruk dat Oyene een angstig wezentje was.

Pas na de grote verliefde knal worden ze de twee op elkaar aangewezen mensen en is Sosuke de inerte, daden- en besluiteloze man geworden. Daarvoor ging hij overal op af.

Ze houden zich wel in voor elkaar denk ik.

De vlucht vond ik ook raar, dat hij dat deed zonder iets uit te leggen aan Oyene begreep ik niet.

Maar ik denk dat hij zo bang was dat hij gewoon helemaal weg moest, en wel meteen. Hij wilde ook eigenlijk niet horen hoe het met Yasui ging, want stel dat het slecht ging... dan was het zijn schuld en hij voelde zich al zo schuldig.

Dettie

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57242 door marjo
Dat het 'voor de knal' anders was, dat kan best, daar kan ik in meegaan. Ze zijn inderdaad verliefd geworden, maar ik heb het idee dat die liefde verdwenen is, toen ze eenmaal op elkaar aangewezen bleken en zich 'verstopten'. Daar zal het schuldgevoel wel mee samenhangen.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57244 door Inge
Volgens mij was de liefde niet verdwenen maar had het plaats gemaakt voor een soort van "liefdevol aanvaarden".... geen medelijden maar aanvaarden van en omgaan met elkaars mindere kanten...

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57246 door marjo
Je denkt niet dat ze tegelijk geen uitzicht meer hadden op meer? Dat ze vastzaten in een situatie die ze wel anders hadden gewild, maar die ze niet meer kunnen veranderen? Aanvaarden deden ze, maar liefdevol?? Volgens mij meer omdat het nu eenmaal zo was.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57248 door Inge
ze hadden volgens hen inderdaad geen uitzicht op meer, maar volgens mij kon hen dat weinig schelen... Oke ze hadden het misschien liever anders gezien maar het was nu zo "punt"

Maar toch, in een aantal kleine dingen, komen ze liefdevol naar elkaar toe over...

'k zou de passages moeten opzoeken in het boek maar op een bepaald moment is Oyone ziek was Sosuke toch echt wel bezorgt. Als er niets meer van liefde was voor elkaar zou hij zo doen of gewoon onverschillig daarover zijn?

Ik weet het allemaal niet hoor... het kwam gewoon zo op mij over.

Tijd voor maken pagina: 0.428 seconden