Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

• Renate
13 jaren 3 maanden geleden #51558 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Momenteel lees ik.....

Marjo schreef : Zoals ik al zei: dat zijn de kennissen die je daar ontmoet, de mensen die daar schaatsen.

Dat doe ik zelf ook tenslotte, dat ik een bepaald groepje mensen die ik van een specifiek iets ken ook als zodanig aanduid.

Dat lijkt me misschien niet zo'n vreemde verklaring, gezien het citaat dat hier te vinden is:

wordincontext.com/nl/skating-rink

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Renate
13 jaren 3 maanden geleden #51714 door Renate
M'n bibliotheekboeken heb ik inmiddels al een weekje uit en ik ben dus maar weer in m'n eigen boekenkast gedoken.

Dit keer een aantal thrillers van Pim Hofdorp gelezen.

Ergens is het misschien wel grappig om het verschil te zien tussen deze boeken, die zich aan het eind van de jaren 50 en het begin van de jaren 60 afspelen en de boeken van Sjöwall en Wahlöö, die niet eens zoveel later zijn geschreven.

De boeken van Pim Hofdorp zijn op z'n zachtst gezegd nogal conservatief.

In het eerste deel van de serie is sprake van jongeren die marihuana roken. Dit wordt in de meest negatieve bewoordingen beschreven, zeker als ze de controle een beetje verliezen. De commissaris lust in de ochtend overigens wel een biertje. Kennelijk nooit van alcoholisme gehoord.

In het tweede deel van de serie is een van de slachoffers een homoseksueel, hetgeen min of meer over een kam wordt geschoren met pedofiie, met als enig verschil dat wordt opgemerkt dat men sinds een bepaalde affaire beter oplet, dat de partner meerderjarig is.

In het derde deel is onder andere sprake van mensen die een strafblad hebben wegens een zedendelict, waarover min of meer wordt gezegd dat ze verleid zijn door minderjarige meisjes van een jaar of 17. Voorts is er sprake van een vrouw, die de kwade genius achter een aantal moorden is en die wordt afgeschilderd als een soort vampier. In een van de latere boeken komt deze dame nog een keer terug.

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51715 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ja, ja er is veel veranderd de laatste decennia!

Ik ben bezig in "Lotgevallen van een beddenverkoper" van Michael Kumpfmüller. Een heel ander boek dan het aangrijpende "Dorst". Beddenverkoper en vrouwenversierder Heinrich vlucht begin jaren '60 naar de DDR om aan zijn schuldeisers te ontkomen. Zijn vrouw komt met de kinderen na. Heinrich vat algauw zijn hobby: vrouwen versieren weer op. Met veel humor verteld, maar chronologisch danig door elkaar zodat je goed op moet letten.

• Renate
13 jaren 3 maanden geleden #51722 door Renate

berdine schreef : Ja, ja er is veel veranderd de laatste decennia!

Ik ben bezig in "Lotgevallen van een beddenverkoper" van Michael Kumpfmüller. Een heel ander boek dan het aangrijpende "Dorst". Beddenverkoper en vrouwenversierder Heinrich vlucht begin jaren '60 naar de DDR om aan zijn schuldeisers te ontkomen. Zijn vrouw komt met de kinderen na. Heinrich vat algauw zijn hobby: vrouwen versieren weer op. Met veel humor verteld, maar chronologisch danig door elkaar zodat je goed op moet letten.

Dat er veel veranderd is, is duidelijk, maar dat die veranderingen in zekere zin zo snel zijn gegaan, valt toch wel op. De boeken van Sjöwall en Wahlöö zijn iets meer dan een half decenium later geschreven en hoewel er sindsdien toch ook wel dingen veranderd zijn, komen deze boeken veel minder achterhaald over. Het zal deels ook wel te maken hebben met de opvattingen van de auteurs.

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51768 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Momenteel lees ik.....
Verloren grond van Murat Isik.

Van zodra ik het uit heb zend ik het naar.... ???

Lees meer
13 jaren 3 maanden geleden #51772 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Naar irene dacht ik.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.530 seconden