Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100257 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Dat deed de hogere klasse waarschijnlijk ook. Die roddelden niet op straat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100265 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
Nee, dat deden ze in chique restaurants of zo.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100266 door dettie
Geen idee. Men werd het vermoedelijk niet geacht te doen. En uiteindelijk ging het niet om de elite, maar om de gewone wat hogere standen (ambtenaren, middenstanders en mensen met een vaste baan) en ik denk niet dat die veel in chique restaurants kwamen. Het was toch wel erg een standenmaatschappij in het klein. Schilderswijk was natuurlijk niet het zand, maar nog steeds het veen. (Ter verduidelijking, in Den Haag lagen de buurten waar de beter gesitueerden woonden op de zandgronden, terwijl de buurten die op veengrond lagen meer volksbuurten waren.) Er waren zelfs aparte kerken voor de wat armere en de wat beter gesitueerden en zelfs daar was dan nog een onderscheid. In sommige kerken stonden de armen achterin, terwijl er ook kerken waren waar deze mensen juist helemaal voorin zaten. Of dat nu te prefereren was, is ook maar de vraag, want het betekende natuurlijk wel dat iedereen kon zien wie de minder bedeelden waren.

Bij het lezen van dit boek mis ik m'n vader wel. Het was echt iets om met hem over te praten.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100271 door marjo
Dat verhaal van die armenkerken, zoiets heb ik nog nooit gehoord. Hier in het Zuiden was het inderdaad zo dat de mensen met geld vooraan zaten, want zij betaalden daarvoor. Maar armenkerken had je hier niet volgens mij.

Ook wat je vertelt over het verschil tussen de zand- en veengronden! Zoiets bedenk je toch niet.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100273 door dettie
Nou ja, zand was natuurlijk een steviger ondergrond dan veen. De duurdere wijken van Den Haag waren daar dus gebouwd, in de richting van de duinen. Daar achter lag de veengrond, waar veelal goedkopere woningen stonden. De grens lag ongeveer bij de Laan van Meerdervoort.

De kerken stonden ook in andere delen van de wijk, maar ja, de mensen in de wijk die het wat beter hadden, gingen toch veelal naar een andere kerk. Er was ook een wijkcentrum, De Mussen (dat overigens nog steeds bestaat, hoewel het wel financiële problemen heeft www.omroepwest.nl/nieuws/4478654/water-s...verdient-130000-euro ), waar toch eigenlijk vooral de wat armere bevolking kwam. Eerst was het overigens helemaal niet welkom in de wijk, maar op het moment dat de financiers geen geld meer gaven en de leider van het centrum er dus alles aan deed om het centrum voor de wijk te behouden, ontfermde de buurt zich over het centrum. De man had bewezen geen buitenstaander te zijn, maar echt iemand met hart voor de bevolking.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100274 door marjo
Zeker als je de omgeving daar kent lijkt me het een boeiend boek om te lezen. Ondanks voetnoten...

Tijd voor maken pagina: 0.474 seconden