Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

4 jaren 9 maanden geleden #99700 door
Beantwoord door in topic Re: Momenteel lees ik.....
Dave Eggers - De kapitein en de Glory

Een dun boekje, dat duidelijk een soort parodie op de regering van Trump moet zijn. Subtiel is het in ieder geval niet. Een oude kapitein verlaat het schip en er moet dus een nieuwe komen. Een man met een gele veer in z'n haar, die totaal geen ervaring met het besturen van schepen heeft, stelt zich beschikbaar en wordt gekozen, omdat hij voor verandering zorgt. Hij ontslaat alle vakkundige medewerkers en zet z'n dochter aan het roer. En zo gaat het door. Mensen worden overboord gegooid, omdat een stem hem dat influistert en ik zie wel hoe het verder gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99701 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
Je hebt er wel lol aan? Lijkt me helemaal geen prettig verhaal.

4 jaren 9 maanden geleden #99702 door
Het is allemaal erg over de top.

Ik ben iemand die een boek graag uit wil lezen. Bovendien zijn het maar iets meer dan 100 pagina's en ergens is het misschien ook wel grappig.

Als ik een vergelijking moet maken met Mephisto van Klaus Mann nl.wikipedia.org/wiki/Mephisto_(roman) dan is dat boek toch beter. Het is ook langer en niet humoristisch.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99704 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Oh ik vind dat boek van Dave Eggers wel leuk klinken! Ik zit nu al te grinniken...

Mephisto vind ik trouwens heel indrukwekkend en ik zie de vergelijking met het boek van Eggers eigenlijk niet zo.

Hendrik Höfgen verloochende zichzelf om maar bij de kringen van Hitler te kunnen behoren, hij verraadde o.a. daardoor iedereen die hem in de weg zat.

Wat ik lees over het boek van Eggers is het een parodie op Trump. Een parodie was het boek van Erich Mann zeker niet.

Daarom mijn vraag, waarom vergelijk jij deze boeken met elkaar Renate?

Dettie

4 jaren 9 maanden geleden #99706 door
Omdat het in beide gevallen om een verhaal gaat, waarin een op dat moment bestaande regering wordt beschreven, zonder dat de echte namen van de betrokkenen worden genoemd. In beide boeken wordt dus een bestaande situatie gefictionaliseerd.

Misschien is het vergezocht, maar in beide boeken wordt afgerekend met personen die niet zo aardig zijn, om het misschien zacht uit te drukken, hoewel het verhaal van Klaus Mann misschien ook wat persoonlijker was.

Het boek van Dave Eggers mist wat mij betreft een zekere subtiliteit. Het gaat echt van dik hout zaagt men planken.

4 jaren 9 maanden geleden #99827 door
Momenteel lees ik:

De fuut - Jan Johan Vlug

Alles wat je over de fuut wilt weten in ruim 400 pagina's. Als je dit boek uit hebt, kun je solliciteren naar een functie als fuut, of na je overlijden terugkeren als fuut.

Tijd voor maken pagina: 0.435 seconden