Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

4 jaren 8 maanden geleden #100075 door
Beantwoord door in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ik heb het zelf eigenlijk vooral met thrillers, hoewel ook dan niet altijd. In dit geval weer wel. Het boek is ontzettend spannend.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

4 jaren 8 maanden geleden #100148 door
Samen voor ons eigen De geschiedenis van een Nederlandse volksbuurt: de Haagse Schilderswijk 1920 | 1985 - Diederick Klein Kranenburg (echt een naam voor een boek over Schilderswijk)

Grappig om te zien hoe standsverschillen ook daar een rol spelen, zelfs onder werklozen, waarbij de een zich toch weer net wat beter voelt dan de ander en derhalve dus ook anders behandeld wil worden en helemaal onderaan komen dan de beroepswerklozen. Ook veel haat en nijd over de bedeling, waarbij mensen vinden dat het bij de verkeerde mensen terecht komt.

Door de voetnoten is dit geen boek om in bed te lezen.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100150 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Oh dat klinkt leuk renate!

Dettie

4 jaren 8 maanden geleden #100151 door
Het is inderdaad best boeiend en het laat ook zien dat de zogenaamde saamhorigheid van vroeger toch ook wel z'n beperkingen had.

Uiteindelijk komt het er toch een beetje op neer dat de zorg voor elkaar toch wel heel erg op wederkerigheid gebaseerd was en veel minder op het feit dat mensen die het beter hadden wat over hadden voor hun minderbedeelde buren. Hooguit als het ging om liefdadigheid, maar die kwam dan over het algemeen meer echt van de gegoede burgerij en daar zaten toch ook wel veel haken en ogen aan.

Maar bij de naam van de auteur zou je misschien eerder een boek over de Haagse Vogelwijk verwachten. Een dubbele achternaam en dan ook nog Diederick met ck.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100162 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
Weer een illusie armer.

4 jaren 8 maanden geleden #100164 door
Tja, nostalgie is ook niet meer wat het was.

Het grappige is dat ik ergens ook wel een soort overeenkomst zie met een ander boek dat ik niet zo lang geleden heb gelezen. Dat gaat over een jongen in een Volksbuurt in Rotterdam. Zowel in dat boek, als in het boek over Schilderswijk zie je dat kinderen vaak al snel gaan werken, om bij te dragen aan het gezinsinkomen. Verder leren na de lagere school was echt een uitzondering.

Tijd voor maken pagina: 0.500 seconden