Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #63545 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: Momenteel lees ik.....
Bij mij ligt 'Oorlog en Terpentijn' op mijn nachttafeltje. Ik leende het van mijn papa, en ongeveer iedereen die ik sprak is er lyrisch over, behalve de leerlingen (die het moeten lezen op school in het zesde). Op dit moment ben ik geneigd de leerlingen gelijk te geven, maar een collega zei dat ik mijn mening misschien nog zou herzien eenmaal het gedeelte over de oorlog begint. Voorlopig ben ik daar nog niet (zit rond pagina 90 of zo) en ik val er steeds maar bij in slaap...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #63547 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Heee Elvira! Wat leuk je weer te zien!

Toevallig vroeg ik me van de week nog af hoe het met je gaat.

Dettie

Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #63555 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
(Sluit me bij Dettie aan!) Je valt in slaap...dat is geen reclame! Het ligt hier ook nog.

Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #63564 door elviratoverspin
:) nee, maar eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat ik tegenwoordig héél weinig nodig heb om in slaap te vallen. Ik kan altijd en overal instant in slaap vallen tegenwoordig. Desalniettemin is het niet prettig, want zo gaat het niet vooruit en ik wil toch op zijn minst tot aan het deel raken waarvan iedereen me verzekert dat ik het wel écht graag zal lezen...

Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #63565 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Nu lees ik net in NRC in een artikel getiteld Literatuur? Het gaat héél slecht!

[...]de literatuur is in gevaar, en iedereen die wel eens in een boekwinkel, buurtbibliotheek of middelbare school komt weet dat – en moet Cohen ons vertellen wat we daar wat aan kunnen doen.

Een begin? Oorlog en Terpentijn kopen én lezen. Een prachtig boek, inderdaad, over liefde, trauma’s, opofferingsgezindheid, en wat het betekent om jong te zijn in tijden van oorlog. En anders één van de boeken die in Leiden voor de Dertigste Verweylezing worden gelezen. Ik zeg u: er zit niet één slecht boek tussen.

het hele artikel staat hier digitaleeditie.nrc.nl/digitaleeditie/NH/..._/3_06/article2.html

Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #63569 door elviratoverspin
Dat artikel kan ik als niet-abonnee niet lezen, maar ergens stoort het me wel een beetje. Ik vermoed ook dat het niet zo erg goed gaat met de literatuur, maar de vraag is natuurlijk wat je daarvoor als referentie neemt. Mensen kopen inderdaad minder boeken (behalve kookboeken dan *pleit schuldig*). Ik probeer dat wel te doen, maar het is moeilijk om door de bomen het bos te zien. Als je afgaat op het aanbod in de gemiddelde boekhandel (of -keten), kom je toch steeds weer bij dezelfde auteurs terecht. Ik had gedacht dat de digitale edities boeken goedkoper zouden maken, maar dat is vooralsnog niet het geval. Ik denk dat daar een gemiste kans ligt, net zoals de pockets indertijd (god, wat heb ik veel pockets gekocht als student). Als ik zie hoeveel e-books ik kan koken over praktische onderwerpen van mensen die ze zelf uitbrengen via hun blog en andere promo kanalen, en daar zitten pareltjes tussen overigens… daar moeten toch mogelijkheden liggen?

En dat Oorlog en Terpentijn op die manier als de referentie wordt neergezet, daar krijg ik een beetje bubbeltjes van, al is dat wellicht ook smaak. Er zijn zoveel mooie boeken die géén prijs wonnen. Het is daarom ook verdomd jammer dat de debutantenprijs op de schop gaat wegens geen sponsor meer te vinden.

Tijd voor maken pagina: 0.480 seconden