Britta Bolt - Vastberaden
Het tweede deel van de Amsterdam trilogie, met dezelfde hoofdpersonen als het eerste deel. Toch is het wel los te lezen, al wordt er op een gegeven moment wel even naar het eerste deel verwezen. Ik heb wel een zin ontdekt waar volgens mij een komma in ontbreekt. "Het was een hel geweest om gedurende de weken die Sulung vrij had genomen na de dood van zijn vrouw Maya in onverdunde vorm te verdragen, maar de arme kerel trok het simpelweg nog niet." Maya is een collega, net als Sulung en niet de vrouw van Sulung.
Het is wel te merken dat de boeken geschreven zijn door een advocaat. Britta Bolt is de schrijversnaam van het duo Britta Böhler (advocaat) en Rodney Bolt. Evenals in het eerste boek is er weer te zien wat er gebeurt als iemand schuldig wordt verklaard door associatie. In het eerste boek krijgt een jonge moslim te maken met de veiligheidsdienst, omdat hij toevallig bevriend is met een jongen die later geradicaliseerd is en deel uitmaakt van een terroristisch netwerk. Het exacte verhaal kan ik me niet meer herinneren.
In het tweede boek is er sprake van een vrouw die in de gevangenis beland voor 2 moorden, die ze waarschijnlijk niet gepleegd heeft. Dit vooral op basis van getuigenverklaringen, roddels en een psychiatrisch rapport. De zaak roept in zekere zin herinneringen op aan de zaken van Ina Post en Lucia de Berk.
Marloes is een vrouw, die in haar huis verschoppelingen opvangt. Het is een vreemde figuur, die wat chaotisch overkomt en misschien niet helemaal normaal is. In haar opvanghuis wordt Zig dood aangetroffen. Hij is vermoord en wordt gevonden door Marloes, met wie hij eerder ruzie heeft gehad, omdat hij naar Berlijn wilde om een carrière als kunstenaar op te bouwen. Door een tip van Pieter Posthuma (de hoofdpersoon in de boeken), wordt ze ineens ook verdacht van de moord die eerder is gepleegd op een lover boy. Bij beide slachtoffers thuis wordt namelijk een vergelijkbaar schilderij gevonden, in beide gevallen een kopie van een bekend schilderij, maar dan geschilderd, alsof het inmiddels een paar minuten later is. Zig is de maker van het schilderij dat bij hem wordt gevonden en Pieter Posthuma maakt de politie attent op het verband tussen de twee schilderijen, niet wetend wat voor ellende hij daarmee aanricht. Nu Marloes veroordeeld is, wil hij proberen uit te zoeken wat er werkelijk aan de hand is.