Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek? (thema NAMEN)

Lees meer
8 jaren 1 week geleden #86937 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?
Citaat van de dag

Hij moet een respectabel man zijn. Niemand heeft zijn naam ooit horen vermelden, en dat spreekt boekdelen, vandaag de dag.

Oscar Wilde (1854-1900)

Iers-Engels toneelschrijver en dichter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

8 jaren 1 week geleden #86940 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?
Mooi citaat van Thackeray. Heel toepasselijk ook in een tijd waarin mensen vaak bekend lijken te worden, omdat ze bekend zijn en niet omdat ze iets gepresteerd hebben.

Lees meer
8 jaren 1 week geleden #86943 door dettie
Ja ik vond het ook een mooie Renate. Net wat jij zegt. Maar het ligt er wel aan waarin je naam wil maken. De jongen die in Zweden een heleboel mensen overhoop schoot of de moordenaar van Fortuyn hebben ook naam gemaakt...

Dan kies ik liever voor positief naam maken, zoals Malala!

Dettie

Lees meer
8 jaren 1 week geleden #86950 door dettie
Al onze namen

Dinaw Mengestu

‘Ik was niemand toen ik aankwam in Kampala, en dat was precies wat ik wilde.’

Isaac, een vluchteling uit Oeganda, strijkt neer in de VS. Hij wordt verliefd en bouwt een nieuw leven op met Helen, zijn maatschappelijk werker. Zijn ogenschijnlijk kalme bestaan in de Midwest wordt overschaduwd door het verleden waar hij amper zijn mond over opendoet. Niet alleen om wat hij heeft gedaan, ook om wie hij heeft achtergelaten: de dierbare vriend, de charismatische leider die hem de revolutie liet kennen en toen alles opofferde om hem te redden. Mengestu’s thema’s – ballingschap, verlies, eenzaamheid – opnieuw prachtig uitgewerkt.

In zeer contrasterende hoofdstukken die afwisselend door Isaac en Helen worden verteld, onderzoekt Mengestu in Al onze namen opnieuw op gevoelige en intelligente wijze de thema's ballingschap, verlies en eenzaamheid."

Dinaw Mengestu (1978, Addis Abeba) viel met zijn twee eerdere romans al meteen in de prijzen. Ook was hij de ontvanger van The Genius Grant of 2012 van de MacArthur Foundation.Mengestu woonde jarenlang met zijn Franse vrouw en hun kinderen in Parijs, maar inmiddels hebben ze die stad ingeruild voor New York.

ISBN 9789048824052 | Paperback | 272 pagina's | Meridiaan | augustus 2015

Lees meer
8 jaren 1 week geleden #86951 door dettie
Citaat van de dag

Ik vergeet altijd de namen van mensen. Waarom denk je dat ik iedereen `lieverd` noem?

Eva Gabor (1921-1995)

Amerikaans-Hongaars actrice

Lees meer
8 jaren 1 week geleden #86959 door dettie
Nieuwe namen

Levensverhalen van transgender ouderen

Eveline van de Putte

Transgenders krijgen tegenwoordig steeds meer de aandacht die ze verdienen. Eén groep blijft echter onderbelicht: transgender ouderen, een boeiende groep pioniers die antwoorden op hun vragen zochten in een tijd zonder voorbeelden.

De transgender ouderen van nu zijn de eersten die de mogelijkheid hadden een geslachtsaanpassende operatie te ondergaan: reden te meer om deze senioren aan het woord te laten in boek en film.

In Nieuwe Namen komt de transgenderpopulatie in al haar diversiteit aan bod. Transseksuelen, travestieten, crossdressers, transvrouwen en transmannen vertellen openhartig over hun zoektocht naar hun ware identiteit en het proces van eindelijk zichzelf worden. Het resultaat is een reeks verhalen over onzekerheid, moed, strijd en vooral: overwinning. In een uitgebreid nawoord schetst Dr. Paula Vennix (Psycholoog, sociaal-seksuologisch onderzoeker, transgenderdeskundige, transgender) de geschiedenis van transgenders in Nederland en de situatie van transgender ouderen in het bijzonder.

De unieke combinatie van levensverhalen en wetenschappelijke onderbouwing maakt van 'Nieuwe namen' veel meer dan een interessante verhalenbundel. Het is evengoed studiemateriaal voor hogescholen en universiteiten, een inspiratiebron voor hulp- en zorgverleners, en voorlichtingsmateriaal voor ieder die met transgender ouderen in aanraking komt, of kan komen.

ISBN 9789078905912 | Paperback | 272 pagina's | Uitgeverij de Brouwerij | mei 2018

Tijd voor maken pagina: 0.507 seconden