Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek? (thema NAMEN)

Lees meer
8 jaren 5 dagen geleden #86972 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?
Citaat van de dag

`Jouw naam is Jij` riep de vent tegen mij;

Hij vergiste zich dik want ik heet `Ik`.

John O`Mill (1915-2005)

Nederlands kolderdichter, geboren Jan van der Meulen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 4 dagen geleden #86979 door dettie
Bij Starbucks heet ik Amy

Els Quaegebeur

`Bij Starbucks heet ik Amy. Tenminste, in de ochtendspits, als het zo druk is dat je je naam moet opgeven om te voorkomen dat de personeelsleden in de war raken bij het maken van duizend half-caf soy lattes extra hot. Omdat ze Els te moeilijk vinden, noem ik mezelf Amy.'

Vijf jaar geleden vertrok Els Quaegebeur naar New York City. In Bij Starbucks heet ik Amy beschrijft ze haar dagelijks leven en de bijzondere New Yorkers die ze ontmoet. Neurotische scenarioschrijver Jeff. Buurtknuffelbeest George met de jurk. Een Chinese dokter boven een kickboksschool. Zij en vele anderen laten Els (`With an A? Or like something else? ) de ziel van de stad zien. Intussen probeert ze er, met haar nieuwe liefde Len, achter te komen wat haar eigen plek is in die zelfbenoemde hoofdstad van de wereld.

Recensie

Vijf jaar geleden vertrok de auteur naar New York om met haar vriend Len te gaan samenwonen. Ze schrijft over haar dagelijks leven, haar belevenissen, haar ontmoetingen, haar twijfels en haar persoonlijke zoektocht naar de liefde voor haar vriend en de stad. Het boek is opgebouwd uit acht 'hoofdstukken' die elk zeven tot tien korte verhalen bevatten. Het in het Nederlands geschreven boek bevat ook korte Engelse citaten van diverse New Yorkers.

De auteur is journaliste en columniste en schrijft onder andere voor Vrij Nederland en Het Parool. Op eerlijke en humoristische wijze laat de auteur de lezer kennismaken met de gewoontes en gebruiken van de New Yorkers en schuwt ook niet haar privéleven bloot te geven. Ze is vertrouwd met de stad, maar is en blijft een Nederlandse die zich laat verbazen en verrassen door wat de stad haar biedt.

Voor lezers die de stad al kennen of willen leren kennen en voor de chicklit-fans.

Babette Hagedoren

ISBN 9789038896588 | Paperback | 240 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | maart 2013

Lees meer
8 jaren 4 dagen geleden #86980 door dettie
Citaat van de dag

Verliefd. Hij blies haar naam in het badschuim.

Van Kooten en De Bie

Lees meer
8 jaren 3 dagen geleden #86987 door dettie
De zeehond zonder naam

Fabien van Kempen

Teun heeft een zieke zeehond gezien. Hij wil de zeehond graag helpen. Dat kan, als hij geld geeft. Veel geld. Dan mag hij de zeehond ook een naam geven. Mama wil wel helpen. Maar Teun moet ook zelf werken voor het geld. Zal Teun snel genoeg geld hebben? En zal de zieke zeehond beter worden?

Recensie

Als Teun op bezoek is in het zeehondencentrum in Pieterburen en een klein ziek zeehondje ziet, wil hij het meteen adopteren. Dat kost 500 euro, maar gelukkig wil mama de helft betalen. Maar hoe komt Teun zo gauw aan 250 euro? Gelukkig zit zijn opa vol goede ideeen.

Deel uit de serie 'Samenleesboeken': de beginnende lezer (AVI-E3) leest de zinnetjes met grote letters, een ander de tekst op AVI-E5. Schreefloos lettertype gedrukt op stevig wit papier. Wel aardig verhaal waar vaart in zit, maar stilistisch niet geweldig, al zal het onderwerp veel kinderen wel aanspreken. Aan het eind van ieder hoofdstuk worden een paar vragen gesteld, waardoor de lezers zich nog wat kunnen verdiepen in het onderwerp van het verhaal. De vele kleurige, wat eenvoudige illustraties passen goed bij het verhaal. Vanaf ca. 6,5 jaar.

Edda Rekers-Hazelhoff

ISBN 9789053003343 | Hardcover | 72 pagina's | Delubas | november 2009

Lees meer
8 jaren 3 dagen geleden #86988 door dettie
Citaat van de dag

Ik ken uw naam niet, uw gezicht komt me niet bekend voor, maar uw manieren wél.

Oliver Herford (1863-1935)

Brits-Amerikaans kolderdichter en cartoonist

Lees meer
8 jaren 2 dagen geleden #86993 door dettie
Shylock is mijn naam

Howard Jacobson

"Wie is die man, papa? Wat doet hij hier?'

Simon Strulovitch is een rijke kunstverzamelaar en filantroop. Zijn vrouw is weg, zijn dochter is ontspoord, dus hij kan wel een luisterend oor gebruiken. Als hij Shylock ontmoet op een begraafplaats in de "Golden Triangle' in Cheshire (een gebied van welvarende dorpen en stadjes) nodigt hij hem met graagte thuis uit. Het is het begin van een opmerkelijke vriendschap.

Elders in de Golden Triangle wentelt de rijke en manipulatieve Plurabelle zich in haar wereldje van plastische chirurgie en dure feestjes. Ze deelt een vileine kijk op de mens en een stekelig gevoel voor humor met haar vertrouweling D'Anton, die graag voor cupido speelt en die zijn oog heeft laten vallen op de dochter van Strulovitch. Er staat een pond vlees op het spel…

Howard Jacobsons versie van The Merchant of Venice buigt de tijd in ons voordeel en stelt de vraag wat het in het huidige tijdsgewricht betekent om vader te zijn, een jood, en een mens die genade kent. "Dit is voor iedereen het meest verontrustende Shakespeare-stuk, maar voor een schrijver die toevallig ook joods is, tevens de moeilijkste uitdaging.'

Recensie

The Hogarth Shakespeare, een initiatief van Vintage (Random House) herdenkt Shakespeares 400e sterfjaar in 2016 met een op diens stukken gebaseerde reeks romans. Hier is 'The merchant of Venice' aan de beurt, zijn meest controversiële, antisemitische stuk.

Howard Jacobson (1942), bekend als de Britse meester van Joodse zwarte komedies, weet daar wel raad mee. In zijn boek ontmoet de schatrijke kunstverzamelaar en filantroop Strulovitsj, bij een bezoek aan het graf van zijn moeder, Shylock die het graf van zijn vrouw bezoekt. Strulovitsj vertelt over zijn problemen met vroegrijpe zestienjarige dochter Beatrice. Zij vrijt met een domme, gojse voetballer die op het veld de Hitlergroet bracht! De jongelui worden geprotegeerd door de vulgaire tv-persoonlijkheid Plurabelle en haar homoseksuele hartsvriend D'Anton. Shylock heeft een vergelijkbaar verhaal over zijn eigen dochter en al gauw raken ze zó aan de praat dat Strulovitsj zijn 'dubbelganger' als vriend in zijn huis opneemt.

Jacobson is humoristisch én analytisch scherp in deze in fictie verpakte, provocerende verhandeling over de (moderne) Joodse identiteit en de oorsprong van het antisemitisme.

Theo Vos

ISBN 9789038801681 | Hardcover | 320 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | april 2016

Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden