Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek? (thema NAMEN)

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87137 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?
Verloren naam

Thea Halo

In het voorjaar van 1920 verandert het leven van de tienjarige Sano voorgoed. Generaal Kemal Ataturk besluit dat de Pontische Grieken, het volk waartoe zij behoort en dat al honderden jaren in Turkije woont, moeten verdwijnen. Hierop volgt een lange dodenmars dwars door het land, die Sano als enige van haar familie overleeft. Ze wordt te werk gesteld bij een Turkse vrouw die haar behandeld als slaaf en die haar alles ontneemt, zelfs haar naam.

Verloren naam is een zeer indrukwekkend levensverhaal van een vrouw die werd getekend door een van de zwartste bladzijden uit de Turkse geschiedenis, maar die op eigen kracht een nieuw leven voor zichzelf en haar kinderen heeft opgebouwd.

Thea Halo is schrijfster en schilder en woont in New York. Voor haar essays en poëzie won ze diverse prijzen. Samen met haar moeder reisde ze zeventig jaar na de verbanning naar Turkije, op zoek naar haar verleden.

ISBN 9789069745329 | Paperback | 400 pagina's | Uitgeverij Arena | 26 september 2003

Vertaald door Bert Meelker

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87138 door dettie
Citaat van de dag

Alles wat ik heb, is alleen een naam en die heb ik van een ander.

Herman van Veen

Fragment uit het liedje www.youtube.com/watch?v=55AwTenIk7A Alles wat ik heb

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87139 door dettie
Jeetje Marjo! Wat eenverhaal! Ik wist ook niets over Pontische Grieken. dank voor het plaatsen.

Dettie

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87141 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?
We weten nog zoveel niet. Gelukkig zijn er boeken!

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87148 door dettie
Ja precies, gelukkig zijn er boeken!! Zou niet weten wat ik zonder boeken moest.

Dettie

Lees meer
7 jaren 11 maanden geleden #87151 door dettie
Ik heet Lucy Barton

Elizabeth Strout

In haar internationale bestseller 'Olive Kitteridge', bekend van de succesvolle HBO-serie, toonde Elizabeth Strout zich een groot kenner van menselijke relaties. In 'Ik heet Lucy Barton' wordt door een eenvoudig ziekenhuisbezoek inzicht verschaft in de meest kwetsbare relatie van allemaal: die tussen moeder en dochter.

Lucy Barton is langzaam aan het herstellen van wat een simpele operatie had moeten zijn. Haar moeder, met wie ze in jaren niet gesproken heeft, komt op ziekenbezoek. Ze zoeken toenadering tot elkaar door te roddelen over mensen die Lucy nog uit het dorp van haar jeugd kent, maar het blijft onwennig. Onder de oppervlakte liggen nog steeds de spanning en het verlangen dat elk aspect van Lucy's leven beïnvloed heeft: het ontvluchten van haar getroebleerde familie en haar verlangen om schrijfster te worden.

De stem van Lucy verbindt dit krachtige verhaal: ijverig observerend, diep menselijk en in alle toonaarden herkenbaar.

ISBN 9789025447076 | Paperback | 176 pagina's | Atlas Contact | april 2016

Vertaald door Barabara de Lange

Tijd voor maken pagina: 0.511 seconden