Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek? (thema NAMEN)

Lees meer
8 jaren 6 dagen geleden #86960 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?
Citaat van de dag

Elk jaar komen de modeontwerpers bijeen om vijfentwintig nieuwe namen te bedenken voor de primaire kleuren

Aldo Cammarota

Argentijns scenarioschrijver (1930-2002)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

8 jaren 6 dagen geleden #86961 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?
Ik had eigenlijk de indruk dat dit boek vooral ging over mensen die pas op latere leeftijd voor een geslachtsaanpassing kozen. Die indruk werd een beetje gewekt door een interview in een krant met een dame van 74, die net bezig was. Dus min of meer mensen zoals een vriendin van mij, die al een stuk in de 50 was, toen ze begon.

Horen de mensen die ik begin jaren 80 gekend heb eigenlijk nog wel bij de pioniers? Het was wel een heel andere tijd. Maar een transgender psycholoog is nieuw voor me. Ik heb vroeger een transgender psychiater gekend, maar die mocht haar beroep niet meer uitoefenen en een jaar of 10 geleden heb ik ook wel gehoord over iemand, die als transgender geen psychologische hulp aan transgenders mocht verlenen.

Lees meer
8 jaren 6 dagen geleden #86963 door dettie
Ja de beschrijving is in feite nogal vaag.

Hier staat een recensie over het boek www.coc.nl/transgender/nieuwe-namen-unie...-transgender-ouderen

Daarin zit een link naar een verhaal van Ivo die zich altijd man voelde maar als vrouw geboren was. Daar is o.a. te lezen.

"Schrijfster Eveline van de Putte schreef een boek over oudere transgenders: 'Nieuwe namen'. Ze interviewde achttien transgenders van vijftig jaar en ouder, onder wie Ivo. "Lange tijd konden transgenders zoals Ivo niet over hun gevoelens praten. Het begrip 'transgender' was niet eens bekend."

Het is wel vreemd dat een transgender geen psychologische hulp aan transgenders mag verlenen! Je zou denken dat die juist bij uitstek geschikt is omdat diegene van de hoed en de rand weet. Als een psychologe vroeger verkracht is geweest mag ze dan ook verkrachte mensen niet helpen?

Kan hier kwaad om worden.

Ik lees verder nog dat ene Puck de Keyseroor onderzoek doet naar transgender ouderen. www.vereniging-genderdiversiteit.nl/2018...-transgendervrouwen/ Het onderzoek richt zich in het bijzonder op personen die als man geboren zijn en nu als vrouw leven.

Het zou wel goed zijn als er meer aandacht voor komt.

Dettie

8 jaren 5 dagen geleden #86967 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?
De redenering is dat een transgender misschien geneigd zou kunnen zijn haar visie op te dringen aan de ander, dus te snel geneigd te zijn om de ander als transgender te diagnostiseren, waardoor er misschien een groot risico zijn dat mensen later spijt krijgen van hun beslissing.

Lees meer
8 jaren 5 dagen geleden #86970 door dettie
Je schreef "Ik heb vroeger een transgender psychiater gekend, maar die mocht haar beroep niet meer uitoefenen" en dat vind ik wel heel ver gaan. Buiten dat zij transgender is, en daarom eventueel geen mensen mag behandelen die ook transgender zijn, heeft het toch verder niets met haar beroep te maken. Iemand met bijvoorbeeld een spinnenfobie kan toch wél door haar behandeld worden? Verder zou eventueel iemand die transgender is zelf kunnen bepalen of hij of zij haar als psychiater willen. Maar om iemand dan gelijk buiten werking te zetten en haar beroep niet meer mag uitoefenen vind ik wel héél ver gaan. Het gaat erom of iemand goed is in zijn vak.

Dettie

Lees meer
8 jaren 5 dagen geleden #86971 door dettie

... en mij zuster die heet Kee

Kees Slager

Dit boek bevat drieëndertig zelfportretten van de laatste Borselse boerinnen, vrouwen die hun leven lang de prachtige streekdracht droegen. Zij vertellen niet

alleen over kanten mutsen en gouden oorijzers, maar geven met hun levensverhalen een inkijkje in de positie van vrouwen op het Zeeuwse platteland in de eerste helft van de 20e eeuw.

Dit is een boek met barre verhalen over armoede en hard werken op het land of in de huishouding, over vroeg trouwen en snel kinderen krijgen. Verhalen over een tijd en een streek zonder waterleiding, elektriciteit en auto's, een tijd van fietsen en lopen over modderige polderwegen en winderige dijken naar school en werk. Dit is ook een boek met vrolijke verhalen over ouderwetse dorpen vol winkeltjes en gezelligheid, over het feest van de jaarlijkse kermis en zomeravonden aan de dijk met breiende en babbelende buren. Drieëndertig levensverhalen. Niet spectaculair misschien, maar wel warm menselijk, boeiend en aangrijpend.

ISBN 9789079875351 | Paperback | 236 pagina's | Uitgeverij Den Boer/De Ruiter | mei 2012

Tijd voor maken pagina: 0.440 seconden