Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2018 - Lezen als KAT en HOND

Lees meer
8 jaren 4 maanden geleden #85298 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond
Citaat van de dag

Er zijn van die dagen dat ik wenste dat ik mijn hond was

Reinhard Mey

Duitse zanger en liedjesschrijver

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 4 maanden geleden #85319 door dettie
Staartjager's zang

Tad Williams

Staartjager’s zang is het verhaal van de rode kater Fritti Staartjager, die vol jeugdig enthousiasme een wonderbaarlijke maar ook gevaarlijke reis begint.Hij belandt in een nachtmerrie-achtige wereld. Maar Fritti is een ware held. Hoewel vervuld van twijfel aan zichzelf, behoudt hij zijn eergevoel en zijn idealistische karakter.Staartjager’s zang gaat over katten, hoewel ze praten, denken en zich gedragen als mensen. Ze hebben hun geheime cultuur, hun legenden, hun eigen goden.

Recensie

Het konijnenverhaal 'Waterschapsheuvel' boeide velen, groot en klein. Misschien zal dat ook het geval zijn met Staartjager, een verhaal over vele, vele katers. Zij dragen namen als "Stilpoot", "Krabnagel", "Struiksluiper". Alleen mist het nu we toch vergelijken het overrompelend nieuwe van Waterschapsheuvel, de vaardige verteltrant en de prachtige natuurbeschrijvingen. Ook zijn er te veel volkomen oninteressante gedeelten. Het verhaal behoort tot het genre 'alternatief realisme' (Gulliver's Travels, Alice in Wonderland, Lord of the rings).

De auteur neemt de lezer mee in een wereld die niet de zijne is, compleet met landkaart en vreemde termen, maar gebruikt wel mensentaal en hanteert menselijke emoties. Wie dit heel wat vindt voor een kat zal het snel opzij schuiven en grijpen naar het weergaloze "Book of Cats" (Penguin).

Leeslustige kattenliefhebbers zullen geen letter willen missen. Meesterlijke vertaling, korte bibliografie. Tamelijk kleine letter en een aantrekkelijke gekleurde omslagtekening. Vanaf ca. 13 jaar.(Biblion recensie, Th. Fuchs-van Braningen.)

ISBN 9789024513475 | Paperback | 328 pagina's | Luijtubgh Sijthoff | 1992

Vertaald door Max Schuchart

Lees meer
8 jaren 4 maanden geleden #85320 door dettie
Citaat van de dag

Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als Goden. Dit zijn ze nooit vergeten.

Auteur onbekend

Lees meer
8 jaren 4 maanden geleden #85321 door dettie
Staartjagers zang vond ik prachtig, jammer dat de recensent er zo anders over denkt.

Dettie

Lees meer
8 jaren 4 maanden geleden #85324 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond
Ik ken het niet, hoewel ik van die schrijver hier nog wel ongelezen boeken heb staan.

8 jaren 4 maanden geleden #85325 door
Beantwoord door in topic Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond
Ik heb het boek ooit gelezen, maar het is me niet bijgebleven.

Waterschapsheuvel vond ik beter.

Tijd voor maken pagina: 0.462 seconden