Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2018 - Lezen als KAT en HOND

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #85107 door dettie
Berdine heeft weer haar best gedaan en heel veel titels rond dit onderwerp verzorgd.

Elke dag een nieuw boek te zien over dit thema (o.a. in de titel)

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #85114 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond
Kafka op het strand

Haruki Murakami

Kafka Tamura loopt op zijn vijftiende verjaardag van huis weg om te ontsnappen aan de sombere voorspellingen van zijn onmogelijke vader. Zijn reis voert hem naar een vreemde stad, waar hij de oude man Nakata ontmoet die met katten kan spreken. Er wordt een brute moord gepleegd, maar de identiteit van zowel dader als slachtoffer is een groot raadsel.

Recensie

'Coming of age'-roman over de 15-jarige Kafka Tamura die, om te ontkomen aan de voorspelling dat hij met zijn verdwenen moeder én zijn zus zal slapen, van huis wegloopt. Op onverklaarbare wijze wordt de jongen aangetrokken tot een bibliotheek in Takamatsu en tot de directrice, mevrouw Saeki. Kafka's pad kruist eveneens dat van het meisje Sakura, dat van een bibliothecaris, en dat van de geheimzinnige meneer Nakata die met katten praat. De laatste was in de oorlog het slachtoffer van massahysterie en spoort niet helemaal. Als Kafka's vader op gruwelijke wijze in Tokyo vermoord wordt, raken de gebeurtenissen in een stroomversnelling.

Murakami (1949) staat er om bekend dat hij de gebruikelijke Japanse clichés schuwt. Dus geen geisha's en samoerai in dit boek, maar moderne Japanners, die alle varianten van menselijk gedrag vertonen. Deze bijzondere roman is vlekkeloos vertaald, met uitleg in noten over de Japanse cultuur. Pieter Steinz (NRC) noemde de romans van Murakami 'Nobelprijsmateriaal'. Dat geldt zeker voor dit boek! Kleine druk.

© NBD Biblion

ISBN 9789025443757| Paperback | 242 pagina's | Atlas Contact | september 2014

Vertaald door Jacques Westerhoven

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #85115 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond
Citaat van de dag

Een hond is een echte liberaal: hij wil iedereen tevreden stellen.

Een kat hoeft niet te weten dat iedereen van haar houdt.

William Kunstler (1919-1995)

Amerikaans jurist

8 jaren 5 maanden geleden #85116 door
Beantwoord door in topic Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond
Klinkt als een interessant boek.

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #85118 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond
Ik denk dat jouw lijst weer gaat groeien met dit thema Renate?

Ik vind het wel leuk als iedere dag een hond of kat je aankijkt, ha ha dat doen ze hier thuis ook...

8 jaren 5 maanden geleden #85122 door
Beantwoord door in topic Re: Thema 2018 - Lezen als kat en hond
Misschien groeit m'n lijstje inderdaad weer, maar dat heeft niet altijd met het thema te maken. Ik ben dol op katten en heb ook geen problemen met honden, maar of ik er ook altijd over wil lezen, dat weet ik niet.

Tijd voor maken pagina: 0.405 seconden