Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #82925 door dettie
Citaat van de dag

Als paarden konden stemmen, zouden we nooit auto`s gehad hebben.

Thomas L. Friedman

Amerikaans journalist, columnist en publicist

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #82953 door dettie
Achter de kawat

Charles Burki

Normaal gesproken brengt uitgeverij Xtra strips op de markt, maar Achter de kawat valt niet echt onder die noemer. Dit boekje bevat een verzameling tekeningen die de Nederlander Charles Burki maakte terwijl hij gevangen zat in een Jappenkamp. (‘Kawat’ is Indonesisch voor ijzerdraad en slaat op de omheining van het kamp.)

De Nederlander Charles Burki (1909-1994) tekende het dagelijkse kampleven onder Japanse bezetting in Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vanachter de kawat legde Burki vast - aangrijpend en vaak ook humoristisch - hoe de gevangenen met veel vindingrijkheid hun leven enigszins draaglijk probeerden te maken.

Voordat Charles Burki op transport moest, wist hij de tekeningen heimelijk in het kamp te begraven. Tijdens zijn tocht over zee naar Japan overleefde hij op miraculeuze wijze een schipbreuk na torpedering. Hij dobberde tien dagen rond voordat hij door een Japanse walvisvaarder uit het water werd gehaald. Vanuit een kamp vlakbij de Japanse stad Nagasaki moest Burki vervolgens dwangarbeid verrichten. Op 9 augustus 1945 overleefde hij al even wonderbaarlijk de Amerikaanse atoombom op Nagasaki.

In 1946 zorgde een oud-medegevangene ervoor dat de opgegraven kamptekeningen weer bij Charles Burki terechtkwamen. Later

schreef hij er zijn verslag bij.

Geïlllustreerde non-fictie

ISBN 9789077766996 | Paperback | 176 pagina's | Uitgeverij Xtra | december 2010

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #82954 door dettie
Citaat van de dag

De dwaasheid van de vrijheid is mij liever dan de verstandige taal van de gevangenschap.

William Shakespeare (1564-1616)

Engels toneelauteur

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #82968 door dettie
Wonen in een schilderij

Lida Dijkstra

Laurence is de dochter van de schilder Lawrence Alma-Tadema (1836-1912). Ze woont met haar ouders, zusje Anna, juf, personeel en hond Brio in een groot en bijzonder huis in Londen en vertelt in dit boek hoe het is om de dochter van een beroemde kunstenaar te zijn.

Recensie

Naar aanleiding van de tentoonstelling "Alma-Tadema, klassieke verleiding'* heeft het Fries museum voor het eerst in zijn bestaan een kinderboek laten uitbrengen. De jeugdboekenschrijfster studeerde o.a. aan de Reinwardt Academie en kunstgeschiedenis bij de Universiteit Leiden. Ze kreeg twee maal een Vlag en Wimpel.

In dit boek vertelt Laurence (ik-persoon), de oudste dochter van de in Friesland geboren kunstenaar Lawrence Alma-Tadema (1836-1912), hoe haar leven eruitzag. Ze woonde met haar ouders, zusje, juf, personeel en hond in een groot en bijzonder huis. Laurence (1865-1940) schreef later zelf romans en gedichten.

Het verhaal geeft een inkijkje hoe het leven was rond de jaren zeventig van 19e eeuw in een rijk en creatief gezin in Londen. Het verhaal, verdeeld over twintig hoofdstukken, is vlot en makkelijk leesbaar en kent spanning en verschillende emoties. Vrij volle bladspiegel met tekst in een vrij grote letter.

De vele, veeal paginagrote, fraaie kleurenillustraties zijn vooral afbeeldingen van schilderijen of details daarvan van Lawrence Alma-Tadema en enkele kleurenfoto's van de hoofdpersonen. Het boek bevat een tijdlijn, stamboom en een los klein scrapbook met informatie en ziet er goed verzorgd en aantrekkelijk uit.

P.J. Kreeuseler

ISBN 9789492052254 | Hardcover | 128 pagina's | Uitgeverij Wijdemeer | september 2016

Vanaf ca. 8 t/m 10 jaar.

Lees meer
8 jaren 10 maanden geleden #82969 door dettie
Citaat van de dag

Wanneer de lijst niet past moet je het schilderij bijknippen.

Van Kooten en De Bie

8 jaren 10 maanden geleden #82974 door
Leuk citaat. Doet me denken aan een vergroting die ik heb. Ik kocht dus een wissellijst met dezelfde maat als de afdruk (althans de maat die de afdruk zou moeten hebben), maar de afdruk paste niet, waarop men in de winkel, waar ik zowel de afdruk had laten maken, als de wissellijst had gekocht, zei dat ik de foto bij moest snijden. Tja, het klinkt misschien vreemd, maar als ik een foto met een bepaalde maat heb, dan verwacht ik dat deze zonder problemen in de lijst past met dezelfde maat. Als ik een rolgordijn koop met de maat van m'n raam, dan krijg ik ook geen rolgordijn dat een halve centimeter groter is.

Tijd voor maken pagina: 0.521 seconden