Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82854 door dettie
Citaat van de dag

“De Bhagavad Gita is voor mij het boek der boeken. Het is alsof een wereldmacht door de Gita tot ons heeft gesproken op grootse, heldere en consistente wijze. De stem van een oude intelligentie, welke in een andere tijd en dimensie dezelfde vragen heeft beantwoord die wij ook kennen in deze tijd.”

Ralph Waldo Emerson

Amerikaans essayist en invloedrijk denker

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82878 door dettie
Reis door mijn kamer

Xavier de Maistre

Toen Xavier de Maistre (1763-1852) na een verboden duel zes weken huisarrest kreeg, name hij die gelegenheid te baat om een reis door zijn kamer te maken. Zijn bevindingen legde hij elke dag vast in een afwisselend en boeiend "reisverslag" van tweeënveertig hoofdstukken.

Na de beschrijving van de vele voordelen van zijn manier van reizen maakt de jonge graaf de lezer op onderhoudende wijze deelgenoot van vreugdevolle én melancholieke herinneringen, gevoelens en fantasieën die bij hem worden opgeroepen door voorwerpen die hij op zijn weg tegenkomt: een portret, een brief, een verdroogde roos, zijn bed.

Ook meer filosofisch getinte onderwerpen passeren de revue, zoals de Maistres geestige uiteenzetting dat de mens een tweeledig wezen is, bestaande uit een geest en een beest. In zijn leunstoel voor de open haard mijmert hij over vrijheid, de liefde, de teloorgang van jeugdillusies en vriendschappen, en de vooruitgang van de wetenschap.

Recensie

Xavier de Maistre (1763-1852), broer van Joseph de Maistre, wiens 'Les Soirées' de Saint-Petersbourg' beroemd zou blijven, was een vriendelijke, nonchalante aristocraat, die zich als dilettant zowel met Krijgskunde als literatuur onledig hield. Beïnvloed door Sterne's 'Sentimental Journey' beschreef hij een reis door zijn kamer, toen hij na een duel 42 dagen huisarrest had gekregen. In evenzovele hoofdstukjes beschrijft hij op vrolijke, enigszins zelfgenoegzame wijze een ontdekkingsreis in zijn kamer, die bestaat uit licht nostalgische dromerijen en associaties aan de hand van wandversiering, meubilair en boekenplank.

Het zijn soms geestige, soms oubollige en in ieder geval vreedzame bespiegelingen, waarvan de pikanterie gezocht moet worden in het feit dat ze geschreven werden in een tijd dat het buiten de deur gonsde van bloedig revolutionair geweld. Uitstekend vertaald en ingeleid.

(Biblion recensie, Matthieu Kockelkoren.)

ISBN 9789071877216 | Paperback | 123 pagina's | Uitgeverij Voetnoot | 1995

vertaling uit het Frans en nawoord: Paul de Bruin

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82879 door dettie
Sorry citaat vergeten.

Dettie

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82892 door dettie
Vandaag heb ik een vakantiedagje... jawel :D

Dettie

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82896 door marjo
Als je echt vakantie had dan was je hier vandaag niet geweest...

8 jaren 10 maanden geleden #82898 door
Ik ben hier niet geweest. Is dit nu ook al het thema voor augustus?

Dat citaat van Herman Brusselmans vind ik wel wat seksistisch.

Beter zou zijn: "Een mens met een sigaar is als een onderzeeër met een balkon."

Maar ik heb een enorme afkeer van alle rookwaar, sigaren, sigaretten, pijpen, rokers blijf met uw stank alstublieft buiten reukafstand.

Tijd voor maken pagina: 0.618 seconden