Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april/mei/juni/juli/augustus 2017 - Leestafel let op de kleintjes (kleine uitgeverijen)

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82710 door dettie
De Nederlandse Kaasplank

Etienne Verhoeff, Maaike Petri, Maarten Koek

Fromager en sommelier Maarten Koek combineert

Fransen spreken van ‘embarras du choix’, en dat betekent zoiets als: met de handen in je haar zitten als je voor een partijtje een kaasplateau moet vullen. Want hoe pak je dat aan?

Gelukkig komt fromager (en sommelier) Maarten Koek te hulp met zijn boek waarmee hij in de wereld van de vaderlandse kazen duikt. Die omvat heel wat meer dan de jong en oud belegen Leidse of Goudse kazen. Dan blijken we ook een keur aan blauwgeaderde soorten van eigen bodem te hebben, allerlei geitenkazen, tot aan roodbacteriekazen à la de Münster toe.

Maarten geeft ook tips over de inrichting van de Nederlandse kaasplank, welke zoetigheden bij verschillende kaasjes kunnen worden geserveerd en wat erbij te drinken. En dat hoeft zeker niet altijd een glas wijn te zijn.

Recensie

Maarten Koek is fromager en sommelier bij het sterrenrestaurant Perceel en weet heel veel te vertellen over Nederlandse kazen. En dat zijn er veel meer dan je denkt.

In dit boek worden de Nederlandse kazen stuk voor stuk besproken. We lezen informatie over de desbetreffende kaas en de kaasmakers en uiteraard wat je erbij zou moeten drinken. Dat hoeft niet altijd wijn te zijn. We lezen ook over vegetarische kazen en kazen voor zwangere vrouwen. Er komt nog heel wat kijken bij het samenstellen van een mooie kaasplank, maar met dit boek erbij lukt dat zeker.

Tot slot een lijst met alle besproken kazen, de websites waar meer informatie te vinden is of waar de kaas gekocht kan worden en de plaats die de kaas in zou moeten nemen op de kaasplank. Kazen met namen als Schaepsdyck, Zwaluwgekwetter of Stroese dame komen voorbij.

Voor liefhebbers van kaas een goed en informatief boek. Er staan geen recepten in. Met mooie foto's en verklarende woordenlijst.

J. Jabaaij

Zie ook het YouTube filmpje

ISBN 978-949-2077-73-8 | Paperback | 200 pagina's | Uitgeverij Trichis | februari 2017

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82711 door dettie
Citaat van de dag

Die les is wel een kaas waard.

Jean de La Fontaine

Frans schrijver 1621-1695

Uit: De raaf en de vos

8 jaren 11 maanden geleden #82712 door
Dit keer geen boek voor mij dus. Ik verafschuw kaas. Het kopen zou ik nog wel leuk vinden, want ik ben wel nieuwsgierig naar al die soorten kaas, zolang ik het maar niet hoef te eten. Als ik toevallig eens kaas heb gesneden, dan ga ik altijd zeer uitgebreid m'n handen wassen.

In het restaurant waar we vroeger aten, inmiddels is het veranderd in iets waar we minder gecharmeerd van zijn, kon de gastheer altijd heel boeiend vertellen over de verschillende kazen op het kaasplankje. Als er aan een andere tafel een kaasplankje besteld werd, spitste ik altijd m'n oren.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82714 door dettie
haha ja ik zat al te grinniken bij dit boek omdat ik weet dat je kaas niet lekker vindt, ik hoorde je in gedachte al mopperen ... :D

Ooit was ik in Gent bij een kaasrestaurant genaamd De tap en de tepel www.youtube.com/watch?v=FrXEjlRxPVU De eigenaar (zie het filpje) was een sherry-kenner en wist ook alles van kazen. Op een heel lange tafel werden die kazen uitgestald en je mocht zoveel nemen als je wilde en bij elke kaas hoorde een verhaal. Daarbij heel lekker Vlaams brood. Het was een hele belevenis daar.

Dettie

8 jaren 11 maanden geleden #82729 door
Ik mopper niet hoor. Ik zou al die kazen graag willen kopen, maar dan wel voor iemand anders, die net als ik graag iets nieuws probeert. Ik doe dat dan alleen met allerlei soorten ham en worst en in Duitsland ook met gebak, als het er aantrekkelijk uitziet. M'n vader houdt zich wat meer aan het vertrouwde, dus brie en Schwarzwalder Kirsch.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82732 door marjo
Dat boek van vandaag ligt hier. Binnenkort wordt het gelezen.

Tijd voor maken pagina: 0.441 seconden