Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees (thema STILTE)

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73935 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees
Citaat van de dag

De stilte is een vriend die je nooit verraadt.

Lao-Tse

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73952 door dettie
Stilte

Shasuku Endo

Shusaku Endo's boek Stilte is internationaal onthaald als een van de meesterwerken van de Japanse literatuur. Het verhaal is op historische feiten gebaseerd en speelt zich af rond 1640, toen missionarissen pogingen deden om Japan te bekeren. Na een aanvankelijke bloeiperiode komt aan de opkomst van het rooms-katholicisme een eind door een zeer wrede en drastische vervolging van priesters en gelovigen.

De Portugese priester Sebastian Rodrigo begeeft zich op een levensgevaarlijke speurtocht naar zijn oude leermeester Ferreira, die naar verluidt zijn geloof heeft afgezworen. De ontmoetingen met Japanse christenen en hun nietsontziende vervolgers hebben ingrijpende gevolgen voor het leven van de jonge priester

ISBN 9789043520621| paperback | 240 pagina's | Uitgeverij Kok | 17 maart 2016

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73953 door dettie
Citaat van de dag

Stilte is het verschil tussen niks zeggen en alles al gezegd hebben.

Herman de Coninck

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73970 door dettie
Stilte in beweging

Linda Myoki Lehrhaupt

In tegenstelling tot de meeste boeken over T’ai Chi en Qi Gong die zich doorgaans beperken tot praktische instructies voor de uitvoering van de verschillende ‘vormen’, biedt Stilte in beweging een persoonlijke kijk op deze intrigerende martiale kunst.

In hun pogingen de verschillende lichaamshoudingen onder de knie te krijgen, worden T’ai Chi-studenten vaak geconfronteerd met twijfel, frustratie, competentiestrijd en het verlangen zich te meten met anderen – allemaal problemen die zich ook voordoen in het gewone alledaagse leven. De auteur toont hoe deze en andere moeilijkheden waardevolle kansen bieden tot dieper gewaarzijn en het besef van de opvallende continuïteit tussen het beoefenen van T’ai Chi en het gewone leven. Ieder onderdeel van het boek bevat praktische oefeningen bedoeld om de T’ai Chi-bewegingen beter te leren begrijpen.

Recensie

Deze publicatie bevat nu niet eens een droog overzicht van de bewegingen van de Chinese bewegingskunst taji en qigong, maar biedt een inspirerende en leerzame kijk op de mogelijkheden tot persoonlijke groei ervan. Door het aanvaarden van de moeilijkheden die men bij beoefening tegenkomt (frustratie, twijfel, competentiestrijd) als een onlosmakelijk en wezenlijk onderdeel ervan kan men soortgelijke obstakels in het dagelijks leven makkelijker aan.

De deskundige auteur gaat in haar behandeling van de zeven basisbewegingen in evenveel hoofdstukken (inclusief oefeningen) uit van haar eigen ervaring en die van haar studenten, wat veel leesplezier oplevert. Ze richt zich meer op de geest dan de techniek, wat de sfeervolle illustraties benadrukken. Handig is ook het afsluitende hoofdstuk met antwoorden op de belangrijkste vragen over het onderwerp. Deze bijzondere invalshoek maakt het niet alleen een must voor de beoefenaars, maar tevens geschikt voor een breed lezerspubliek.

J. Hodenius

ISBN 9789056701918 | paperback | 256 pagina's | Milinda Uitgevers | juli 2012

Vertaald door Myriam van Gils

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73971 door dettie
Citaat van de dag

Kon ik af en toe de stilte maar wat harder zetten...

Anoniem

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73983 door dettie
Stilte in de studio

Toneellezen

Bies van Ede & Mark Janssen (ill)

Sebastiaan en Anna hebben op vrijdagavond een oppas: de beroemde acteur Bonno Bernhard. Dat is niet bijzonder, want Bonno is hun oom. Wat wél bijzonder is: hij past op hen in de televisiestudio's in Palingsmeer waar veel shows en seriesworden opgenomen. Voor Sebastiaan en Anna is het niet de eerste keer in de studio. Voor Chilène wel. Zij heeft een rolletje in een soap. Als je dit boek gaatlezen, zul je horen wat er gebeurt. Horen ja ... Het is de bedoeling dat jij hardop gaat lezen. Samen met een vriend of vriendinnetje speel je de verschillende rollen in het verhaal. Veel plezier!

Recensie

Als de ouders van Sebastiaan en Anna het druk hebben, zal oom Bonno in de televisiestudio's in Palingsmeer op het tweetal passen. Daar is ook Chilène aanwezig, een klasgenootje van Sebastiaan die een rolletje heeft in een soapserie. Sebastiaan vindt haar aanvankelijk maar een vervelende opschepper.

Het verhaal telt 26 korte hoofdstukken en een inleiding. Het is geschreven als een toneelstuk met 'regie-aanwijzingen', aangevuld met verhalende tekst. Er wordt gebruikgemaakt van gekleurde letters (in blauw staat Sebastiaans vertelling in de ik-vorm) en dialogen (voorafgegaan door de namen van de personages in kleur).

Voor school oefent Sebastiaan lange, moeilijke woorden. Die staan in cursief in de tekst. Boven ieder hoofdstuk staan tekeningen van de daarin optredende personages; allen worden op de schutbladen voorgesteld. Ook staan er enkele illustraties verspreid in het boek. Voor kinderen is het leuk om de dialogen hardop te lezen, AVI-M7. Deel in de reeks 'Toneellezen*, dat samen gelezen het best tot zijn recht komt. Vanaf ca. 10 jaar.

W. van der Pennen-Schleicher

ISBN 9789048710317 | paperback | 109 pagina's | Zwijsen Uitgeverij | april 2012

Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden