Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees (thema STILTE)

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #74058 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees
Citaat van de dag

Op het ogenblik dat ik de stille stem van binnen onderdruk, houd ik op nuttig te zijn.

Mahatma Gandhi

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #74075 door dettie
Diepe stilte

Nicole Mazzarella

De grootste wens van de koppige, onafhankelijke Dottie Connell is om de boerderij van haar familie in haar bezit te krijgen. Als haar vriendin vroegtijdig overlijdt, krijgt Dottie de zorg van haar dochter Mattie toevertrouwd.

Dottie ontdekt emoties in zichzelf die ze liever niet toelaat. Intussen wordt ze onder druk gezet door de plaatselijke gemeenschap om de zorg voor Mattie aan de oom van het meisje, Dotties ex-verloofde, toe te vertrouwen. Ze voelt zich gedwongen om haar verleden onder ogen te komen.

Terwijl ze worstelt met de opvoeding van Mattie, sluit haar rechterhand op de boerderij, de enige man die het langer dan één seizoen met haar uithoudt, vriendschap met het meisje en probeert hij Dotties vertrouwen te winnen. Deze relaties confronteren Dottie met haar diepgewortelde ideeën over moederschap, seksualiteit en God. Als haar strijd om het bezit van de boerderij tot een meedogenloze climax leidt, realiseert Dottie zich dat ze haar overleden vriendin en haar dochter zal moeten bedriegen om de boerderij te kunnen behouden.

Nicole Mazzarella groeide op in Ohio en schrijft origineel en verfijnd over het plattelandsleven in Amerika. Ze geeft les in creatief schrijven op Wheaton College en woont tegenwoordig met haar man in de staat Illinois. Dit is haar eerste roman. Ze won in 2006 een Christy Award voor haar beste debuutroman.

Recensie

De koppige en stugge Dottie werkt hard om de boerderij van haar familie te kopen nadat zij haar vaders schulden heeft afgelost. Als haar vriendin plotseling overlijdt, gaat zij voor haar dochter Mattie zorgen. Dottie legt moeilijk contacten en dat uit zich in de moeizame verhouding met Mattie. Zij zou graag getrouwd en moeder zijn, maar dat is niet voor haar weggelegd. Toch leert ze genieten van wat het leven haar biedt.

Een mooie beschrijving van het leven op het Amerikaanse platteland en de strijd die de vrouw voert om het bezit van de boerderij. Boeiend, soms poetisch verteld, de lezer kan zich inleven in de problematiek. Mede door de ruime bladspiegel: een aanrader!

Schrijfster woont in Amerika; dit is haar eerste roman waarvoor ze in 2006 een Christy Award kreeg. Normale druk.

R. Bomers-Op de Macks

ISBN 9789043514378 | Paperback | 239 pagina's | Kok | oktober 2007

Vertaald door Marian Muusse

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #74076 door dettie
Citaat van de dag

Stilte, jij bent het mooiste wat ik ooit heb gehoord.

Boris Pasternak

Russisch dichter, schrijver, componist en Nobelprijswinnaar voor de literatuur.

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #74102 door dettie
Moeders van stilte

Birsen Taspinar

In Moeders van de stilte brengt psychologe Birsen Tapnar een stille strijd onder woorden. Ze luisterde in haar praktijk naar de problemen en twijfels van moedige vrouwen en reconstrueerde hun levensverhaal.

Pelin, wier ouders naar Belgie immigreerden voor zij geboren werd, verliest haar echtgenoot en twee kinderen in een brand, waardoor haar leven op zijn kop wordt gezet. Elif is een kersverse huwelijksmigrant. Wanneer er problemen opduiken in haar huwelijk, komt ze voor belangrijke dilemma's te staan. Hulya, die al tien jaar in België woont, wordt zwaar ziek. Daardoor wordt zij gedwongen om keuzes die ze in het verleden heeft gemaakt te herzien.Drie vrouwen van dezelfde leeftijd staan op een kruispunt in hun leven. Ze worstelen met vragen over geslacht en etniciteit, maar worden vaak niet gehoord.

Birsen Tapnar is psychologe en systeemtherapeute. Omdat zij van oordeel was dat psychologie niet zonder culturele betekenissystemen beschouwd kan worden, studeerde ze daarna sociale en culturele antropologie. In haar dagelijkse werk ziet ze hoe migratie zowel verrijkend als verwoestend kan werken in het leven van mensen. Zij schrijft ook columns voor het magazine Mo.

Recensie

Dit boek bevat drie verhalen over het leven van vrouwen met een Turkse achtergrond in België. De levensverhalen geven een indruk over de vaak problematische kanten van migratie. De sociaal-culturele verschillen met het land van herkomst zijn groot. De maatschappelijke positie in België wordt soms ervaren als tweederangsburgerschap. Als daar verlies van dierbaren, huwelijksproblemen en ziekte bijkomen, wordt het moeilijk om het hoofd boven water te houden.

De verhalen zijn geschreven door Birsen Taspinar. Zij is psychologe en therapeute en studeerde sociale en culturele antropologie. In haar werk heeft zij dagelijks te maken met mensen met migratieverhalen. Het spreekt haar vaak aan en zij wil er niet zomaar aan voorbij gaan. De drie opgenomen verhalen zijn stuk voor stuk portretten van vrouwen van wie zij levenslessen meekreeg. Ze werden in het Turks verteld, Taspinar schreef ze op in het Nederlands. Ook schreef zij een uitgebreid voorwoord waarin zij haar zoektocht naar het onder woorden brengen van verhalen uitlegt. Een boeiend en ontroerend boek.

Trix Westeneng

ISBN 9789085424864 | Paperback | 256 pagina's | De Bezige Bij | november 2013

Vertaald door Marian Muusse

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #74103 door dettie
Citaat van de dag

ach was een nieuwe vergeten, raar want ik dacht dat ik hem wel geplaatst had.

Dettie

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #74111 door dettie
Stilte voor de storm

Vanessa Lafaye

Florida, 1935. De inwoners van het slaperige stadje Heron Key bereiden zich in de drukkende hitte voor op de jaarlijkse 'Fourth of July'-barbecue, ter gelegenheid van Independence Day. Blank en zwart vieren feest, elk op hun deel van het strand.

Missy, kindermeisje en hulp bij de familie Kincaid, heeft jaren verlangd naar de terugkeer van haar jeugdvriend Henry van het slagveld van WO I. Nu zal ze hem weer zien, want hij is in de buurt ondergebracht voor een bouwproject, met een onzekere toekomst als veteraan in het verschiet.

Maar de sfeer op het strandfeest is meteen al om te snijden en als tegen de morgen een zwaar mishandelde blanke vrouw wordt gevonden, wordt Henry als schuldige aangewezen. Terwijl de spanningen oplopen, daalt de barometer als een orkaan Heron Key bereikt. Deze nacht zal Heron Key onherroepelijk veranderen.

Recensie

Deze schokkende, mooie en uitstekend vertaalde debuutroman is een gefictionaliseerd verslag van de Labour Day-orkaan van 1935, een van de meest verwoestende natuurrampen in de geschiedenis van de VS. Het is de tijd van de Grote Depressie.

Een kleine, gesegregeerde gemeenschap in Florida wordt overspoeld met Eerste Wereldoorlog-veteranen, die daar zolang door de overheid te werk worden gesteld. Ze moeten nog maar zien dat ze de hun beloofde bonus ooit krijgen. Vooral de zwarte veteranen, die in Europa nieuwe ideeën over rassengelijkheid opdeden, zijn ontgoocheld door de verslechterde rassenverhoudingen in het Zuiden. De sfeer tussen hen en de lokale bevolking is al om te snijden nog voor de jaarlijkse Independence Day-barbecue op het gesegregeerde strand begint. Als na de vondst van een zwaargewonde blanke vrouw dan ook nog een zwarte veteraan als verdachte wordt aangewezen, lopen de spanningen helemaal hoog op.

De komst daarop van de zwaarste orkaan ooit maakt de tragedie compleet.

Een aanrader voor liefhebbers van romans als ‘Een keukenmeidenroman’ en ‘Spaar de spotvogel’.

Dr. W.A. de Jong-Kumru

ISBN 9789026136795 | Paperback | 368 pagina's | De Fontein | juli 2015

Vertaald door Ineke van Bronswijk

Tijd voor maken pagina: 0.417 seconden