Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees (thema STILTE)

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73786 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2016 - Stttt stilte... ik lees
Citaat van de dag

En verder niets dan stilte,

zo intens, dat men niet weet,

of men er wel bij kan blijven staan;

intense stilte noopt tot zitten.

Menno ter Braak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73792 door dettie
Stilte

Alice Munro

In Stilte, de uitzonderlijke nieuwe bundel van Alice Munro, vinden we verhalen over vrouwen van alle leeftijden en in alle mogelijke omstandigheden. Hun levens worden tastbaar gemaakt door de subtiliteit en de compassie van de schrijfster. Alice Munro laat de lasten van het leven en de verrassingen van de liefde zo levendig zien dat het onze eigen verhalen zouden kunnen zijn.

Recensie

Hoewel de verhalen in deze bundel voornamelijk over vrouwen gaan, is het niet direct een typisch vrouwenboek te noemen. Ook mannelijke lezers van 'echte literatuur' zullen belangstellend en ten slotte met bewondering genieten van dit boek. De auteur hanteert een eigen stijl en ook inhoudelijk zijn de verhalen apart, bijzonder.

Waar gaan ze over? Over eenzaamheid - zonder sentimentaliteit; over liefde; over begrip en onbegrip; over onverwachte ontmoetingen. Menselijke gebeurtenissen en toch geen alledaagse doorsneesituaties. Elk verhaal lees je nieuwsgierig. Opvallend lijkt het gevoel dat je krijgt dat de hoofdfiguren in een eigen wereld leven, ook al zijn ze steeds omringd door medemensen. Ze zijn nergens zielig, zelfs niet in hun echte eenzaamheid.

Lezers zullen vlagen van herkenning voelen, maar lang niet in elk verhaal. Sommige gedeelten lees en herlees je, gewoon om het prachtige taalgebruik. Een verhalenboek dat veel lezers van hoogwaardige, maar toegankelijke literatuur een plezier zal doen. De schrijfster kreeg in 2013 de Nobelprijs voor literatuur. Gebonden uitgave in pocketformaat (Colibri-bibliotheek), kleine druk.

T. van Oirschot-Sparla

ISBN 9789462371378 | Hardcover | 539 pagina's | Colibri | oktober 2015

Vertaald door Pleuke Boyce

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73793 door dettie
Citaat van de dag

Geleidelijk aan hield ik op het café te bezoeken; oefende me erin eenzaam te zijn; bezweek zo nu en dan voor de verleiding, maar trad iedere keer versterkt te voorschijn, tot ik tenslotte het grote genoegen smaakte naar de stilte te kunnen luisteren en naar de nieuwe stemmen die men daarin kan vernemen.

August Strindberg

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73797 door dettie
Muziek en stilte

Rose Tremain

Als de jonge luitspeler Peter Claire in 1629 in dienst komt van de Deense koning Christian IV, merkt hij gaandeweg dat op het paleis een strijd wordt uitgevochten tussen goed en kwaad, tussen muziek en stilte. Hij wordt de 'Engel van de Koning' genoemd, maar zijn loyaliteitsbesef krijgt het zwaar te verduren als hij verliefd wordt op de jonge gezelschapsdame van de overspelige koningin. Hoe kan hij toch zijn dromen werkelijkheid laten worden en zijn ziel redden?

Recensie

Vanuit diverse invalshoeken ontspint zich het verhaal over Peter Claire, een jonge Engelse luitspeler die in 1629 deel gaat uitmaken van het orkest van de Deense koning Christiaan IV. In de vreemde maatschappij die het Deense hof is, probeert Peter zijn weg te vinden, als hij in een loyaliteitsconflict dreigt te komen. De lelijke koning benoemt de knappe, blonde luitspeler tot een van zijn beschermengelen en kort daarna wordt Peter verliefd op een hofdame van de inmiddels van haar minnaar zwanger geraakte koningin.

Ook de koning staat in 1630 voor een dilemma als zijn neef Karel I hem royale financiële steun biedt, op voorwaarde dat Peter luitenist aan het Engelse hof wordt. Uiteindelijk vindt deze zijn geluk.

De historische romans van Tremain (1943) zijn meermalen genomineerd voor de Booker Prize. Deze roman werd geprezen door de Engelse kritiek en is vergelijkbaar met het beste werk van Hella Haasse. Het is een prachtig, complex en heel boeiend verhaal, dat veel laat zien, niets veroordeelt en een mooi beeld geeft van zeer verschillende mensen. De vertaling leest prettig. Omslagillustratie met elementen uit de roman. Normale druk.

(Biblion recensie, Drs. M.A.H. de Swart)

ISBN 9789044508215 | Hardcover | 510 pagina's | De Geus| februari 2006

Vertaald door E. Dabekaussen, T. Maters

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73798 door dettie
Citaat van de dag

Na de stilte komt muziek het dichtst bij het zeggen van het onzegbare.

Aldous Huxley

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #73829 door dettie
Aan de rand van de stilte

Anneriek van Heugten

Parijs, 1843. De aanstormende musicus Patrice is de zoon van een klarinetbouwer. Een ontmoeting met Adolphe Sax, uitvinder van de saxofoon, zet zijn leven op zijn kop. Al bij de eerste klanken verliest Patrice zijn hart aan het nieuwe instrument. Maar zijn vader en de andere instrumentenmakers moeten niks hebben van Sax.

ISBN 9789044823233 | Hardcover | 188 pagina's | Clavis | oktober 2014

Tijd voor maken pagina: 0.495 seconden