Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2014 - Oud

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64043 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2014 - Oud
Ja leuk he, ik zat ook even te genieten van Wipneus en Pim. Ze hebben zelfs een eigen 'dossier'

www.inzichten.nl/dossierwp/dossierwp_1.htm

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64045 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema december 2014 - Oud
Ze vragen er om boekjes althans Wipneus en Pimspullen.. Ik heb er nog, maar kan me niet voorstellen dat het speciaal is.

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64059 door dettie
Wipneus en Pim en de oude paraplu

B.J. van Wijckmade

Koning Goedhart heeft zorgen. Hij heeft al heel lang niets meer gehoord van zijn broer, koning Witbaard. Witbaard is koning van Blijland dat op wel twaalf dagen reizen van Kabouterland ligt. Wipneus bedenkt een plan om er achter te komen wat er aan de hand is. Stuur een brief naar koning Witbaard, reis achter de postbode aan en kijk wat er gebeurt. Natuurlijk zijn het Wipneus en Pim die het allemaal mogen uitzoeken.

Onderweg in de herberg 'Onder het droge dak' komen ze Baas Paraplu tegen. Baas Paraplu is een vreemde man die heel veel en heel bijzonder paraplu's heeft. Wipneus en Pim krijgen van hem een paraplu waarmee je kunt vliegen. Wipneus en Pim ontdekken dat de brieven aan de grens van Kabouterland door de postbode in een brievenbus worden gedaan. Een andere postbode komt de brieven ophalen om ze verder te brengen. Maar voordat het zover is, zien ze dat de brief uit de brievenbus wordt gestolen door de heks met de zeven katten. Wipneus en Pim proberen de brief van de heks af te pakken, maar daarbij wordt Wipneus door de heks gevangen genomen.

Maar... gelukkig komt alles weer goed.

De wat oudere lezers onder ons zullen ze zeker nog kennen: de avonturenboeken van Wipneus en Pim. Vroeger ontbraken ze op geen enkele kinderkamer. Ook tegenwoordig zijn ze nog populair. Dat blijkt wel uit de succesvolle herintroductie van deze klassiekers. De eerste vier titels waren binnen een mum van tijd aan een tweede druk toe. De wereld van de kleine kabouters Wipneus en Pim, de elfjes, de heksen en andere bijzondere figuren spreekt duidelijk nog steeds tot de verbeelding.

Wipneus en Pim laten weer van zich spreken!

ISBN 9789461445421 Hardcover 80 pagina's Uitgeverij Schenk augustus 2014

leeftijd ca. 7 jaar

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64060 door dettie
Citaat van de dag

Een mens is pas oud als hij zich niet meer verder ontwikkelt.

Anoniem

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64071 door dettie
Oud en eenzaam

Gerard Reve

Oud en eenzaam gaat over de onlosmakelijkheid van het heden met het verleden. In de omgeving van zijn Zuid-Franse huis ziet de verteller een jongen bij een boerderij en raakt door hem geobsedeerd.

'Ik luisterde naar zijn woorden en liet de betekenis ervan tot mij doordringen, maar meer nog luisterde ik naar de raspende, overmoedige klank van zijn stem, terwijl ik steels naar zijn brute mond, zijn stugge, onverzorgde haar en zijn waakzame ogen keek. Het scheen wel, of hij geen angst kende, en boven alle leed en pijn stond.'

Deze fascinatie wordt afgewisseld met herinneringen; pijnlijke maar prachtige verhalen over een verhouding met een Engelse actrice in de jaren vijftig en over belevenissen in een communistisch jeugdkamp. De hoofdpersoon tracht een verklaring te vinden voor zijn heimelijke wensen. Zijn verlangen om jongens zowel te martelen als te liefkozen ziet hij als zijn lotsbestemming. De gebeurtenissen die uiteindelijk plaatsvinden in de boerderij zetten de herinneringen van de hoofdpersoon ineens in een heel ander daglicht.

Recensie

Van dit zesentwintig hoofdstukken tellende boek van Reve handelen de eerste vier en de laatste drie over een ontmoeting tussen de schrijver en een jongeman over wie langdurig gefantaseerd wordt en wiens toeven in een verlaten boerderij heimelijk en ingespannen wordt gadegeslagen. Het grote middengedeelte bestaat uit twee herinneringen: de eerste beslaat een periode in Engeland, waarin o.a. een verhouding met een acteur en een actrice beschreven wordt. De tweede (een jeugdherinnering) gaat over een verblijf in een 'communistisch' vakantiekamp. Sommige passages duren wat lang, maar als geheel is het een bijzonder boeiend boek. Paperback; vrij kleine druk.

ISBN 9789010047663 Hardcover 285 pagina's Uitgeverij Manteau 1984

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64072 door dettie
Citaat van de dag

Een kunstenaar moet alleen zijn, anders maakt hij niets. Er is niet genoeg eenzaamheid.

Gerard Reve in interview met VN

www.vn.nl/Artikel-Literatuur/Gerard-Reve...daar-gaat-het-om.htm

Tijd voor maken pagina: 0.457 seconden