Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2014 - Boeken!

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59151 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2014 - Boeken!
Thimothy's boek

De aantekeningen van een Engelse landschildpad

Verlyn Klinkenborg

‘Langer dan een week was ik weg voor ze me vonden. Geritsel van bladeren, dichtbij zware voetstappen. Een schreeuw – de stem van de jongen –, meer geschreeuw. Thomas pakt me met verontrustende haast op. Ik weeg ruim drie kilo. Hij tilt me op alsof ik helemaal niets weeg.’

Zo eindigt Timothy haar verslag van haar acht dagen durend avontuur buiten het hek van de tuin waar ze woont (‘ik ben door de gaten van de aandacht van die tweevoeters ontsnapt’). Timothy is het verhaal van een schildpad die dertien jaar leefde in de tuin van de achttiende-eeuwse hulppredikant Gilbert White, die haar geregeld noemde in zijn dagboeken en er abusievelijk van uitging dat Timothy een mannetje was. En nu geeft Verlyn Klinkenborg op briljante wijze deze schildpad een onvergetelijke stem, en heeft ze haar begiftigd met een griezelig goed observatievermogen, even scherp als dat van een menselijke natuurkenner. Timothy vermaakt ons met intelligente observaties van de eigenaardige gewoonten en de leefomgeving van de mens.Achteloos en wijs, onverwacht ontroerend en betoverend bij elke – behoedzaam – genomen bocht, zal Timothy lezers van alle leeftijden verrassen en verwarmen.

Recensie

De schildpad Timothy (een vrouwtje!) leeft in de 18e eeuw in de tuin van natuurhistoricus en predikant Gilbert White, na te zijn meegenomen uit haar geboorteland Turkije. Deze roman bevat 'haar eigen aantekeningen'. Timothy blijkt een wijze schildpad te zijn die mooie bespiegelingen heeft over de wereld om haar heen. Zij beschouwt de dieren en de planten, het klimaat en de seizoenen. Maar vooral beschouwt zij het merkwaardige gedrag van de mens, en dat leidt tot scherpe observaties. Zij geeft weerwoord op de natuurobservaties van Gilbert White, die nauwkeurig ontleedt en ordent, zonder een werkelijk begrip te hebben van wat zij ziet. Op subtiele wijze veroordeelt Timothy daarmee de arrogantie van de mens, die denkt boven de andere dieren te staan. Aan het eind van de roman is een glossarium opgenomen.

De auteur schreef eerder onder meer 'Making Hay', over het leven op een boerderij. De mooie vertaling is van schrijver Arie Storm. Verzorgde pocketuitgave; kleine maar prettige letter.

Renate Sun-Louw

ISBN 9789025426552 Paperback 223 pagina's Uitgeverij Contact januari 2008

Vertaald door Arie Storm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59152 door dettie
Citaat van de dag

Zodra ik thuis kom, brengt mijn schildpad mij de krant van gisteren.

Pascal Danel

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59154 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Thema mei 2014 - Boeken!
Wat een mooie titel vandaag.

En wat een waar citaat!

<t></t>

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59177 door dettie
De stad van de dromende boeken

Walter Moers

Als de peetvader van de jonge dichter Hildegunst von Mythenmetz sterft, laat hij zijn beschermeling niet veel meer na dan een manuscript. Mythenmetz, een lintworm, ziet zich gedwongen het geheim van zijn afkomst na te gaan. Het spoor leidt naar Buchheim in Zamonië, de Stad van de Dromende Boeken. Als de held de stad betreedt is het alsof hij de deur van een gigantische boekhandel opentrekt. Hij ruikt iets zuurs dat hem aan de geur van citroenbomen doet denken, het opwindende aroma van oud leer en het scherpe en intelligente parfum van drukinkt. Eens in de klauwen van deze op boeken verzotte stad raakt Mythenmetz steeds dieper verstrikt in de labyrintische wereld, waarin lezen een reëel gevaar is, meedogenloze boekenjagers op bibliofiele schatten azen, 'boekelingen' streken uithalen en de mysterieuze Schaduwkoning heerst.

Walter Moers ontvoert de lezer naar het betoverde rijk van de literatuur, waar lezen een avontuur is, waar boeken hun lezers niet alleen op een spannende manier vermaken en aan het lachen brengen, maar ook tot waanzin drijven of zelfs ombrengen.

De stad van de dromende boeken is een avonturenroman met de vaart van een thriller, een horrorverhaal vol romantisch uitvergrote creaturen en een bijzonder leuke parodie op de wereldliteratuur. Tenminste als je met grappen over Goethe en Shakespeare kunt lachen. Of niet.

Walter Moers (1957) woont in Hamburg en staat bekend om zijn meeslepende fantastische romans. Hij creëerde met verpletterend succes personages als Käpt'n Blaubär, het Kleine Arschloch, de Alte Sack, het fictieve land Zamonië en de stripfiguur Adolf. Zijn boeken werden in tientallen talen vertaald.

ISBN 9789052408460 Paperback 503 pagina's Uitgeverij Houtekiet oktober 2007

Vertaald door Erica Rijsewijk Leeftijd 14+

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59178 door dettie
Citaat van de dag

Een leven zonder boeken is onleefbaar.

Erasmus

(sorry, gisteren geen nieuw boek en citaat vanwege drukte rond de verbouwing)

• Renate
12 jaren 1 maand geleden #59184 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Thema mei 2014 - Boeken!
Walter Moers heb ik gelezen, al weet ik niet meer of het in het Nederlands of het Duits was. Ik denk in het Nederlands, maar ik geloof dat ik Käpt'n Blaubär in het Duits heb gelezen. Het is al een tijd geleden, voor ik begon met het bijhouden van m'n bibliotheekboeken.

Tijd voor maken pagina: 0.428 seconden