Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2012 - Glas

Lees meer
14 jaren 4 maanden geleden #43376 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag

Als ik een glas wijn drink, word ik een ander mens, en die ander heeft altijd geweldige dorst.

Simon Carmiggelt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 4 maanden geleden #43394 door dettie
De 72 glazen van de St. Janskerk in Gouda

Adri Bosch

Er bestaan in de wereld weinig gotische kerken meer waarvan alle ramen nog voorzien zijn van gebrandschilderd glas. De St. Janskerk in Gouda is er één van: al haar vensters zijn gevuld met gekleurde ramen, bekend onder de naam "de Goudse Glazen". De 72 glazen, waarvan de meeste dateren uit de zestiende eeuw, vormen samen een uniek ensemble dat tot de hoogtepunten behoort van de Europese glasschilderkunst.

In deze uitgave zijn voor het eerst alle glazen volledig in beeld gebracht, met een heldere toelichting op hun ontstaansgeschiedenis, thematiek en onderlinge samenhang

NBD|Biblion recensie

Gebrandschilderd glas is in bepaalde periodes van de geschiedenis een wijd verspreid soort schilderkunst geweest. Het is kleurecht, min of meer bestand tegen vocht en door samen voegen van kleinere stukken met loodstrips ook grootschalig toe te passen. Na een voorwoord, een verantwoording en een inleiding en twee beknopte introducties over de geschiedenis van het gebouw (kerk) en de glasschilderkunst in de late middeleeuwen volgen 72 catalogusnummers waarin alle gebrandschilderde ramen in de St. Janskerk te Gouda worden besproken. Schenker, ontwerper/maker, datering en een redegevende verklaring geven veel informatie per raam. Er zijn in tijd en onderwerp bij elkaar horende groepen gemaakt, die in een chronologische volgorde zijn geplaatst. Tot slot een beknopte literatuurlijst, een index op naam en een verklarende woordenlijst. Goed in kleur en met detailopnamen geillustreerd. Men heeft na lezing een goed begrip van de (kunst)historische achtergrond van de glazen en de artistieke ontwikkeling, tevens de reden waarom in Gouda en waarom het ensemble daar bewaard is gebleven.

(NBD|Biblion recensie, Dr. J.D. van Dam)

ISBN 9789059720732 Hardcover, 176 pagina's | Eburon Uitgeverij | november 2008

Lees meer
14 jaren 4 maanden geleden #43395 door dettie
Citaat van de dag

goudseglazen.vrtour.eu

Lees meer
14 jaren 4 maanden geleden #43414 door dettie
Het glazen kasteel

Jeannette Walls

'Ik zat in een taxi en vroeg me af of de parelketting die ik droeg niet te formeel was voor het feest waar ik naar op weg was, toen ik mijn moeder zag die in een vuilnisbak stond te graaien. Het was een avond in maart en de taxi stond vast in het verkeer. Ik keek toevallig uit het raam en herkende mijn moeder, met vodden om haar schouders tegen de voorjaarskou.'

In dit aangrijpende levensverhaal beschrijft Jeannette Walls haar jeugd als oudste van de vier kinderen in een gezin dat zonder vaste woonplaats en in bittere armoede leeft. Hoe ze als driejarige knakworstjes stond op te warmen en zich vreselijk verbrandde, hoe haar vader telkens weer ontslagen werd. Hoe haar moeder het land dat ze erfde niet wilde verkopen, ook al zou dat een einde maken aan de financiële zorgen. Hoe ze liever in kartonnen dozen sliepen dan in bedden, omdat het zo gezellig was. Hoeveel zij hield van haar volstrekt onverantwoordelijke ouders, en hoe ze haar keer op keer teleurstelden.

Jarenlang sprak Jeannette Walls niet over haar familie, ze ontweek vragen over haar ouders en haar afkomst. In haar aangrijpende memoires Het glazen kasteel beschrijft ze hoe het kon gebeuren dat zij zelf een succesvolle carrière had en op Park Avenue woonde, terwijl haar ouders dakloos waren.

ISBN 9789026983214 Hardcover, 335 pagina's | Unieboek | april 2005

Vertaald door Ineke van Bronswijk

Lees meer
14 jaren 4 maanden geleden #43415 door dettie
Citaat van de dag

Velen zijn ontroerd bij het zien van armoede, maar vinden eerder hun zakdoek dan hun beurs

Anoniem

Lees meer
14 jaren 4 maanden geleden #43423 door dettie
Sjakie en de grote glazen lift

Roald Dahl

Dit boek begint waar Sjakie en de chocoladefabriek ophoudt: in meneer Wonka’s grote glazen lift. Samen met zijn ouders en grootouders – en meneer Wonka – vliegt Sjakie boven de stad, op weg naar de chocoladefabriek waarvan hij de nieuwe eigenaar is. Maar niets gaat volgens plan. Door het geruzie van opoe Jakoba drukt Sjakie te laat op de groene knop. De lift schiet omhoog, sneller en sneller, hoger en hoger!

‘Zijn we te ver gegaan?’ vroeg Sjakie.

‘Te vér?’ riep meneer Wonka. ‘En of we te ver zijn! Zal ik jullie eens wat vertellen, jongens? We zijn in de ruimte, we vliegen in een baan om de aarde.’

Maar ze zijn niet de enigen… vlakbij vliegt een Amerikaans super-ruimtehotel. Wat kan Sjakie doen om dit avontuur tot een goed einde te brengen?

ISBN 9789026132018 Hardcover, 174 pagina's | de Fontein Jeugd | september 2006

Vanaf 8 jaar

Tijd voor maken pagina: 0.476 seconden