Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema oktober 2005 - magie, mythen, mystiek, rituelen enz.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4873 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Maar ook als je alleen de boeken over heksen en hekserij leest zal het je duizelen, ben ik bang.

Natuurlijk weet ik dat dit thema geen absolute wetenschap biedt, maar er wel een heel grote wirwar aan tegenstrijdige informatie.

Voor iemand die de Waarheid zoekt is er deze maand geen toevlucht te vinden..

Dit bedoel ik niet negatief hoor, ik vind het heel leuk al deze boeken langs te zien komen!
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4875 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik wist eigenlijk van het hele thema weinig af.

Maar wat me wel interessant lijkt zijn de kelten en de katharen. Vooral de katharen, waarschijnlijk omdat hun geschiedenis duidelijker is dan de geschiedenis van de Kelten.

groet

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4876 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Bij de Kelten en de Katharen kun je je als je wilt aan feiten houden. Maar hoe weet je nou welke schrijvers dat wel doen, en welke niet?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4877 door dettie
Ik denk dat je dat wel uit de flaptekst kan opmaken. Of anders beschrijvingen van het boek op internet zoeken. Vooral Biblion geeft eerlijke en goede informatie over een boek.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4878 door Sharleen
Beantwoord door Sharleen in topic Re: bericht
Of iemand zal duizelen rond hekserij hangt volgens mij af of die persoon is geïnteresseerd in welk thema. Ik weet van mezelf dat ik alles kan lezen ivb. met hekserij en kruidenleer. En ben nog nooit duizelig geworden van de boeken die ik ooit al heb gelezen rond Hekserij. In tegendeel, het heeft mij op een of andere manier gelukkiger en rijker van geest gemaakt. Natuurlijk heb ik mijn eigen mening over ieder boek apart. Ik bedoel daarmee dat ik niet met elke auteur akkoord ga. Dat alles maakt het prettig om lezen. Mijn mening in de hekserij is jezelf vinden en je kennis delen met andere heksen/mensen.

In een wetenschap zijn er altijd tegenstrijdigheden onder de mensen. Wat is waarheid en wat niet. Ik denk dat er maar een waarheid is, en dat is de waarheid waarin jezelf gelooft. Dit is een spreuk dat ik ooit ééns heb gelezen in een of ander boekje: Het belangrijkste wat je moet weten..., is dat je niets weet. Wat je ziet..., wat je hoort..., niets..., is..., wat het lijkt.

Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.
Laatst bewerkt doorSharleen.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden - 20 jaren 8 maanden geleden #4881 door dettie
In de wetenschap valt en staat alles met bewijzen. Inderdaad wat is waarheid en wat niet. Alleen willen ze in de wetenschap de waarheid bewezen zien. Ze gaan uit van theorieën en proberen deze te bewijzen. Het is in feite droge stof.

Ik denk Sharleen dat jij het geluk hebt dat jij onderscheid kan maken en verder kan kijken dan veel mensen.

Ik denk dat voor veel mensen hekserij toch een negatieve klank heeft met veel hocus spocus. Dit o.a. door de sprookjes, de geschiedenis en de overleveringen. Zelfs nu nog gezien de commotie rond het kinderboekenthema.

Ook denk ik dat hekserij niet alleen positief is, kennis van kruiden en eventueel gebruik van rituelen kán ook gevaarlijk zijn. Het is maar net waar je je kennis voor gebruikt. (maar dat geldt ook voor de wetenschap)

Jij haalt gelukkig de positieve dingen uit hekserij.

(Ik zit nu even hardop te denken. Hoe zit het met homeopaten en mensen zoals Jomanda? Kan je die dan ook heksen noemen?

Ik weet helemaal niets van heksen.)

Mijn persoonlijke spreuk is: Naarmate ik ouder word merk ik dat ik in feite zo weinig weet, en dat wordt steeds erger...

En eigenlijk is wat je ziet en hoort de interpretatie wat jij er zelf aan geeft. Zo ziet en hoort iedereen wat anders en wat is de waarheid?

Moeilijke maar interessante materie waar je eindeloos over kan discussieren.

Groet

bernadet
Laatst bewerkt 20 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.457 seconden