Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema oktober 2005 - magie, mythen, mystiek, rituelen enz.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4853 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Als je googled naar keltische mythologie dan krijg je meer informatie dan je lief is! Er is op internet heel veel informatie over te vinden.

bijvoorbeeld:

www.histoportal.net/keltisch.html

nl.wikipedia.org/wiki/Keltische_mythologie

www.missgien.net/celtic/index.html

enz enz.

Sterkte met je opdracht!

Groet

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden - 20 jaren 8 maanden geleden #4861 door dettie
De Tempeliers

Van glorie tot tragedie

Patrick Huchet

De Tempeliers vormden een geestelijke ridderorde, gesticht tijdens de kruistochten (in 1119 in Jeruzalem) met als doel de pelgrims in het Heilige Land te beschermen. De orde genoot vrijdom van belastingen. Door enkele grote schenkingen en door voorrechten werd de orde zeer vermogend.

De Tempeliers werden gehaat door bisschoppen omdat zij zich aan hun gezag onttrokken. Reeds in de 12e eeuw waren luide klachten te horen over de trouweloosheid en uitspattingen van de Tempeliers. De orde werd in 1312, op het concilie van Vienne opgeheven. Haar grootmeester en vele ridders werden levend verbrand.

Een dergelijk prachtig en overzichtelijk boek met zeer veel full colour illustraties was nog niet eerder in het Nederlands verkrijgbaar

ISBN 9062719600 Verschenen: juli 2004 Uitvoering: Paperback Aantal pagina's: 128
Laatst bewerkt 20 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4862 door dettie
Citaat 12 oktober

Schat der tempeliers

De tempeliers zouden te Esbeek hun jachtpartijen hebben gehouden in prachtige kleding gezeten op paarden met gouden hoeven.

Hun schat zou echter in die tijden begraven zijn. Om hen te vinden moet men de witte vrouw ontmoetten die ’s nachts op die plaats in esbeek rondzwerft. Hij die haar op het geschikte moment ontmoet kan haar inlichtingen vragen. Een geschikt moment is de derde zaterdag na volle maan in de maand november om 12 uur’s nachts.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4869 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Stel: je leest alle boeken die hier in dit thema voorbij komen, dan weet je toch helemaal niet meer hoe het zit? Ik zou denk ik stapelgek worden..en dan is het pas half oktober..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4870 door dettie
Het gaat ook om ideeën opdoen en eruit halen wat je aanspreekt marjo.

Maakt je dat weer wat rustiger?

Wil niet op m'n geweten hebben dat je stapelgek wordt!!!!

bernadet

die het af en toe ook duizelt....

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4871 door Sharleen
Beantwoord door Sharleen in topic Re: bericht
Ik denk niet dat het de bedoeling is om alle boeken te gaan lezen die de maand oktober rijk is. Natuurlijk zou dat wel een prestatie zijn om alle boeken te kunnen lezen. Of je dan gek zou worden laat ik in het midden ;). De bedoeling is eerder om dat soort boek, dat soort mythe, die geschiededis bekent te maken. Jij kan dan een keuze maken welk soort van boek jou dan het best interesseert.

Met deze laatste regel zou het mss tof zijn om ieders interesse rond deze maand te kennen. Mijn ineresse gaat vooral naar de hekserij en wat daar rond hangt. Dit komt vooral omdat de heks bekent staat en nog steeds als kruidenvrouw. Haar geschiedenis boeit mij enorm. Ook de maan heeft magische krachten voor een heks. Ik bezit de volgende boeken: De kracht van de maan, Auteur:Sabine Heideweg / Het boek der schaduwen, Auteur: Phyllis Curot / De Keltische traditie, Auteur:Caitlin Matthews.

sharleen.

Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.
Laatst bewerkt doorSharleen.

Tijd voor maken pagina: 0.533 seconden