Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema oktober 2005 - magie, mythen, mystiek, rituelen enz.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4906 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Ha, daar heb ik ook aan mee gedaan aan dat mandala kleurboek. Ik vond het ook ontzettend leuk om te doen en heb daarna zelf een mandala kleurboek gekocht. Dat was echter niet zo mooi als dat boek wat rondging met al die mooie teksten erbij. Ik herinner me nog dat jouw mandala vooral geel en oranje was, Bernadet.
Laatst bewerkt doorSarah.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4907 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Een zonnig persoon, onze Bernadet!!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4909 door Sharleen
Beantwoord door Sharleen in topic Re: bericht

Bernadet schreef : In de wetenschap valt en staat alles met bewijzen. Inderdaad wat is waarheid en wat niet. Alleen willen ze in de wetenschap de waarheid bewezen zien. Ze gaan uit van theorieën en proberen deze te bewijzen. Het is in feite droge stof.

Ik denk Sharleen dat jij het geluk hebt dat jij onderscheid kan maken en verder kan kijken dan veel mensen.

Ik denk dat voor veel mensen hekserij toch een negatieve klank heeft met veel hocus spocus. Dit o.a. door de sprookjes, de geschiedenis en de overleveringen. Zelfs nu nog gezien de commotie rond het kinderboekenthema.

Ook denk ik dat hekserij niet alleen positief is, kennis van kruiden en eventueel gebruik van rituelen kán ook gevaarlijk zijn. Het is maar net waar je je kennis voor gebruikt. (maar dat geldt ook voor de wetenschap)

Jij haalt gelukkig de positieve dingen uit hekserij.

(Ik zit nu even hardop te denken. Hoe zit het met homeopaten en mensen zoals Jomanda? Kan je die dan ook heksen noemen?

Ik weet helemaal niets van heksen.)

Mijn persoonlijke spreuk is: Naarmate ik ouder word merk ik dat ik in feite zo weinig weet, en dat wordt steeds erger...

En eigenlijk is wat je ziet en hoort de interpretatie wat jij er zelf aan geeft. Zo ziet en hoort iedereen wat anders en wat is de waarheid?

Moeilijke maar interessante materie waar je eindeloos over kan discussieren.

Groet

bernadet

Als je praat over een heks/hekserij gaan de mensen sowieso een negatief beeld oproepen. Dit komt idd. door de vele sprookjes en films die de mensen een foute boodschap geeft. Dit zal ook de volgende eeuwen niet anders zijn. Jammer eigelijk. Langs de andere kant gaan mensen die open staan voor hekserij een eerder positief beeld krijgen van hoe heksen leven en dat het ook maar gewone mensen zijn die het goed menen met de natuur en alles wat leeft. Mensen die zich voordoen als heks maar misbruik maken van hun krachten kan ik moeilijk klaseren als heks! Een heks heeft maar een doel voor ogen en dat is hun kennis verder zetten en mensen helpen. Het is vaak zo dat heksen over alles goed nadenken voor ze iets uitvoeren. Ik zal nooit een bosje kruiden knippen zonder te praten met het kruid waarom ik het nodig heb. Vaak zie ik genezede kruiden in tuinen bij zieke mensen. Neem nu bijvoorbeeld 'Urtica urens' kleine Brandnetel: Al heel lang in gebruik als voedselgewas en geneeskruid. Bij de Germanen was de Brandnetel gewijd aan Thor/Donar, de God van de Donder, Vruchtbaarheid en Huwelijk, maar ook van de Oorlog. Plinius de oudere schreef dat de plant voor velen een heilige plant was, die gegeten wordt om een heel jaar gezond te blijven.

'Urtica urens' Brandnetel kan m'n voor heel wat kwaaltjes gebruiken: werkt op het hele lichaam, op alle organen als reiniger en versterker. Ook bij osteoporose. Goed kruid bij een afvalpoging. Verder bij hooikoorts door de aanwezige histamine. Helpt door het hoge gehalte aan mineralen ook goed bij spierkrampen. Verder bij elke kwaal die gebaat heeft bij een toevoeging van mineralen. Zeer goede voorjaarsreiniger.

Bloed

Reinigend en stimulerend, opbouwend bij bloedarmoede, betere doorbloeding van de gewrichten, bij het opruimen van gifstoffen in het bloed. Ook goed bij inwendige bloedingen en aambeien. Verder bij hypertensie. Ook ik heb een 'Urtica urens' hoekje in m'n kruidentuintje waarvan ik de gebruikelijke spinazie vervang door de Brandnetel.

Is het geen wonder dat de natuur dit alles geeft aan mensen die het nodig hebben. Doch heel wat mensen hebben hier geen weet van. Jammer eigelijk want er is zoveel goeds in de natuur.

Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.
Laatst bewerkt doorSharleen.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4910 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De mandala en de verdwenen beschavingen

Toke Dampier

Je wordt uitgenodigd mee te gaan op reis naar de resten van de grote verdwenen beschavingen.

Van achter je tekentafel neem je eerst een kijkje op het Amerikaanse continent bij de Maya's, de Azteken en de Inca's. Daarna bezoek je Europa op het moment dat de kunstzinnige Kelten heer en meester waren en ten slotte ga je naar Egypte ten tijde van de farao's.

De opkomst, bloei en ondergang van deze eens zo belangrijke rijken worden in dit boek beschreven. Aan de hand van vele getekende symbolen worden de verschillen en overeenkomsten tussen de volkeren getoond. De symbolen zijn in mandala's geplaatst omdat deze vorm met zijn vaste basisstructuur bij uitstek geschikt is om een afspiegeling te geven van de wereld om ons heen.

ISBN 9077247211 Ingenaaid, 77 pagina's Met illustraties Verschenen: mei 2004 uitgeverij Alaska Morgen een nieuw boek over dit thema
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4911 door dettie
Citaat van de dag 15 oktober 2005

Mandala

Het woord mandala komt uit het Sanskriet en betekent ‘cirkel’.

Mandala’s zijn rond of hoekig, opgevuld met afbeeldingen, vormen en symbolen, al dan niet symmetrisch en meestal gerangschikt om een middelpunt.

Oorspronkelijk komen mandala’s uit Tibet, waar boeddhistische monniken ze gebruikten bij het mediteren.

Ook in de Christelijke religie zijn mandala’s al heel vroeg te vinden, denk maar aan de roosvensters in kerken en kathedralen.

In Amerika hebben we dan de Indianen met hun medicijnwielen en wie kent niet de cirkelvormige Afrikaanse dansen?

Mandala’s kom je nu overal ter wereld tegen, ze zijn niet gebonden aan cultuur, religie of wet.

Mandala’s hebben een positief effect bij jong en oud, ze brengen rust, harmonie en evenwicht.

Mandala’s tekenen of inkleuren bevordert de concentratie en stimuleert de creativiteit. .

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4912 door dettie
Ik vraag mij dan af Sharleen wat is dan het verschil tussen een heks en een kruidendeskundige? Waarom willen heksen dan heksen genoemd worden, omdat er toch meer bij komt kijken dan kennis van kruiden?

Homeopaten zijn geen heksen maar wat is het verschil, zij willen voor het merendeel ook goed doen.

bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.438 seconden