Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema oktober 2005 - magie, mythen, mystiek, rituelen enz.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4744 door Sharleen
Beantwoord door Sharleen in topic Re: bericht

Bernadet schreef : Citaat 6 oktober

Basilicum (Mars, vuur): rijkdom en voorspoed

Basilicum in je zakken trekt geld aan.

Een vrouw kan haar bovenlijf instuiven met

verpoederde basilicum om haar man trouw te houden.

Jeneverbes (zon, vuur)

beschermd de drager tegen ongeluk.

De bessen kunnen gedroogd worden geregen om een

geliefde aan te trekken. kan gebruikt worden bij

antidiefstal spreuken en bij de deur geplant worden

tegen dieven.

Meer kruiden en plantenwijsheid

Klik hier

www.marnegebied.nl/heksenkruiden.htm

De citaat over "Basilicum' vind ik wel enig en mooi gebracht.

Of de gezegdes ook daadwerkelijk van toepassing zijn is een andere vraag?

Wat ik wel weet is dat je van Basilicum een heerlijke kruiden thee kan maken. geeft je daarbij de magische eigeschappen bij verkoudheid, hoesten, astma, verstopte bijholten, hoofdpijn, artritis, reumatiek en koorts. Basilicumolie dood maag-darmparasieten en wordt daarom aanbevolen bij darmklachten, parasieten en buikpijn. Als dat geen wondermiddeltje is ;-)

Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.
Laatst bewerkt doorSharleen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4745 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

De bessen kunnen gedroogd worden geregen om een

geliefde aan te trekken.

Ik moest hier wel om lachen. Daar loop je dan met een ketting van jeneverbessen, logisch dat je dan de aandacht trekt maar of dat dan een geliefde is, is nog maar de vraag!

Bernadet

die niets helends ervaren heeft van basilicum, ik ben er allergisch voor!
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4746 door Sharleen
Beantwoord door Sharleen in topic Re: bericht
De naam ‘Juniperus’ (Jeneverbes) heeft een duistere oorsprong, mogelijk is het een leenwoord uit het Keltisch, afgeleid van ‘juneprus’ dat staat voor ‘bitter’.Waarschijnlijk was het een van de eerste wieroken die in de Oudheid gebruikt werden door Mediterrane heksen. Misschien had de geur wat te maken met de aantrekkingskracht van de liefde.

In welke zin ben je dan allergisch ?

Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.
Laatst bewerkt doorSharleen.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4749 door dettie
De oude religie

Vivianne Crowley

Woorden als heiden(dom), heks(erij) en magie zijn nog steeds beladen, als gevolg van eeuwenlange krachtige onderdrukking van 'de oude religie' door de christelijke godsdienst.

De komst van het zgn. Aquariustijdperk (New Age) zorgde voor een wedergeboorte van het heidendom en een 'terugkeer van de heiden'.

Deze gedegen en levendige studie schetst de geschiedenis van de religie der Kelten, van de Noorse en Germaanse tradities en die van Noord-Europa.

Voorts: wicca, de 'godsdienst van de Godin en de God', waarmee vormen van hedendaags heidendom aan de orde komen. Kenmerken: aarde, natuur (seizoenen; ecologie!), lichaam, rituelen, magie, waarzeggerij en wichelarij, sjamanisme (reizen in het bewustzijn).

Maar ook: mystiek, waarbij de schrijfster een verbinding legt met de transpersoonlijke psychologie. Zij is dan al terechtgekomen bij de beschrijving van de 'praktijkbeoefening' van de moderne heiden.

Waardevol boek, onderbouwd met talloze authentieke citaten, dat theoretische en praktische informatie combineert.

De Oude Religie verscheen eerder als Terug naar het heidendom.

Bron Biblion

Paperback | 288 Pagina's | Spirit | 2005 ISBN: 9021581523

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4750 door dettie
Citaat van de dag 7 oktober

Onder heidenen verstaan we de aanhangers van de voorchristelijke polytheïstisch levensbeschouwing in Noord Europa.

Onder Germanen verstaan we de stammen die in Europa woonden en een Germaanse taal spraken.

Jan de Vries, vermeldt in zijn Etymologisch woordenboek uit 1964 het volgende over heidenen:

Heiden: Algemeen Germaans woord, van heide afgeleid; reeds Gotisch kent haithnô 'heidense vrouw'. Het woord zou dus eigenlijk betekenen 'de heidebewoner', dus 'de barbaar', 'nog niet bekeerde'. Misschien afgeleid van heide 'gemene mark' en dan kan het oorspronkelijk geweest zijn 'man van de eigen geloofsgemeenschap', en dus allerminst geringschattend. Dan zou het juist een afweerwoord der 'heidenen' tegen de christenen geweest zijn.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4751 door dettie
De volmaakte ketterij

Over de katharen, lijkt me een ontzettend interessant boek!

En... ik hoef zelf nauwelijks boeken te zoeken, heeft Sharleen allemaal voor me gedaan. Luxe hoor!

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.425 seconden