Dat klopt niet helemaal wat je hier over heksen zegt, Sharleen. Er zijn twee soorten heksen: de zwarte heksen en de witte heksen. De zwarte heksen houden zich bezig met zeer duistere zaken, maar de witte heksen zijn de goede, die een diepe band met de natuur onderhouden (de witte bezweren de boze geesten, terwijl de zwarte juist boze geesten oproepen) en zoals je als zei verstand hebben van kruidenmengels en op genezen uit zijn. De zwarte heksen willen juist alleen maar ziek maken. Ondanks het feit dat er tegenwoordig vaker aandacht aan heksen (heks kan zowel een vrouw als een man zijn zoals je terecht opmerkt) wordt besteed, vinden de meeste rituelen toch in het verborgene, buiten de openbaarheid plaats. Ik geef ze geen ongelijk, er wordt al genoeg nonsens over heksen verspreid.
Gisteravond kon ik mijn oren niet geloven toen er een ex-heks bij Andries Knevel was aan het vertellen over haar heksenbestaan. Aan de ene kant genoot ze ervan, terwijl aan de andere kant beweerde dat ze helemaal naar de duisternis, naar het occulte werd ingetrokken.
Ze was nu Christen geworden en is een persoonlijke kruistocht tegen heksen begonnen. Ze scheerde bijna alle heksen over een kam en ik wist niet wat ik hoorde toen ze de boeken van Harry Potter satanische krachten toeschreef en zei (net zoals de nieuw Paus al eerder dit jaar deed) dat dit kinderen tot duistere rituelen aanzette. Dat kinderen door het lezen van zulke boeken toverdrankjes op school zouden brouwen en helemaal in het occulte verderf zouden storten. Ze waarschuwde ouders die hun kinderen toestonden zulke boeken te laten lezen.
Natuurlijk, wie zich verdiept in oerkrachten en energieën die komt er wel achter dat dit gebieden zijn waar de moderne mens weinig kaas van gegeten heeft en moet oppassen dat er hij niet in verstrikt raakt, maar dat kinderen het lezen van bv de Griezelbus aan zou zetten om zelf contact met het occulte maken is grote kul. De fantasie van kinderen worden door zulke spannende boeken op gang gebracht. Maar het is een momentopname, daarna gooien ze zich weer op een ander boek.