Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2010 - Beroepen

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35502 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Witte zuster in donker Afrika

Joke Linders

Tien jaar is Aagje Wesselingh wanneer ze besluit dat ze later de negers in Afrika gaat helpen. Op haar twintigste treedt ze in bij de Witte zusters. Een jaar later, in 1913, vertrekt ze naar Algerije, waar de nonnen worden voorbereid op een leven in de tropen. Daar wordt ze ernstig ziek, zodat ze zich pas na de Eerste Wereldoorlog voorbij is in Oeganda kan vestigen. Tot ze opnieuw wordt geroepen en alles wat haar dierbaar is achter zich moet laten.

In Witte zuster in donker Afrika reconstrueert Joke Linders het leven van haar tante Aagje aan de hand van brieven, reisverslagen, foto's en documenten.

NBD|Biblion recensie

Met behulp van brieven, reisverslagen, documenten en andere archiefstukken heeft Linders de geschiedenis gereconstrueerd van de oerkatholieke boerenfamilie Wesselingh in het Zuid-Hollandse Groenendijk en in het bijzonder die van haar tante Aagje (1892-1938). Deze vrouw trad in 1912 toe tot de rooms-katholieke congregatie Zusters Missionarissen van Onze Lieve Vrouw van Afrika (de Witte Zusters genoemd naar hun witte habijt). Deze gemeenschap van vrouwelijke religieuzen was, naast een mannelijke tak (de Witte Paters), gesticht door de Franse priester Charles Lavigerie om het rooms-katholieke geloof te verbreiden in Afrika. In 1931 vertrok Aagje naar dat continent ('naar de negers'), eerst naar Algerije ter voorbereiding op het kloosterleven en het werken in de tropen, later naar Oeganda waar de zusters zich wijdden aan onderwijs, ziekenzorg en catechisatie, met specifieke aandacht voor de situatie en de ontwikkeling van vrouwen.

Het boek schetst een gedetailleerd verhaal van heilig geloof in de oprechte bedoelingen van de missionarissen, vermengd met treurige ervaringen als ziektes, oorlogen, armoede, tegenslagen.

Met zwart-witfoto's. Als bijlagen: bronnenlijst en verklarende woordenlijst.

(NBD|Biblion recensie, Ton Smits)

ISBN 9789021434452 Paperback 222 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | september 2008
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35503 door dettie
Citaat van de dag

"De aalmoes is de zuster van het gebed."

Victor Hugo

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35507 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Oh..... dat lijkt me een mooi boek zeg; de schilder en de wilde zwanen.

het klinkt bijna als een gedicht.

leuk ook filosofie voor kinderen, en de illustraties lijken me prachtig.

Komt op mijn lijst dit boek.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35517 door dettie
Beschrijving

Ik herinner me

Mijn vroegere leven

Als een vreemde illusie

De vogels die de sneeuw lieten glijden

Van hun bevroren vleugels

Elke pas die ik deed

Om ze te vinden

Dit is de beschrijving bij Bol, dus je zit wel goed met je 'het lijkt bijna een gedicht'.

Dettie

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35523 door dettie
De schilder en de wilde zwanen

F. Clement

Een zeer geliefde kunstschilder in Japan, Tei-ji, maakt de mooiste schilderijen. Op een dag ziet hij een vlucht grote witte zwanen overvliegen, en hij raakt helemaal onder de indruk van hun schoonheid. Hij gaat achter de vogels aan en dankzij de hulp van wijze mensen vindt hij ze, maar het lukt hem niet om ze met penseelstreken te vangen in een schilderij. De schoonheid is ongrijpbaar. Als de sneeuw en kou zich dan meester van hem maken, groeien er veren aan zijn lichaam en wordt hij opgenomen in de groep van wilde zwanen.

Indrukwekkend, filosofisch verhaal, dat uitnodigt tot het filosoferen over de waarde van schoonheid. De literaire, gedragen taal sluit goed aan bij de zeer kunstzinnig gestileerde illustraties, geheel in de traditie van de Japanse prentenboekenkunst, waarbij ook gelet is op een uitstekende bladspiegel en plaatsing van de illustraties. De overheersende kleuren grijs en blauw passen uitstekend bij de koude wintersfeer van het verhaal. De platen beslaan soms twee bladzijden, een andere keer vertellen drie of vier naast elkaar geplaatste illustraties het verhaal.

Een prentenboek over een universeel thema voor de jeugd vanaf ca. 11 jaar.

(Biblion recensie, Drs. A.W.M. Duijx)

ISBN 9789030304722 Haedcover 25 pagina's | Casterman | september 2003

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #35524 door dettie
Citaat van de dag

"Een schilder schildert om zichzelf leeg te maken van zijn gevoelens en manieren van zien."

Pablo Picasso

Tijd voor maken pagina: 0.523 seconden