- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Roel:
Samenvattend literatuur zat altijd al in de marge, dat was prima zo, maar nu wordt deze marge, zo marginaal dat het betere boek in de gevarenzone is beland.
Vijftig jaar geleden waren literaire boeken al niet goedkoop, maar nog betaalbaar en oplagen waren groter. Nu zijn de betere boeken vaak razendduur door minime oplagen, zodat het steeds moeilijker wordt voor de man of vrouw met de kleine beurs om ze te kunnen kopen.
Met dat eerste ben ik het eens, maar met het tweede niet: de hele samenleving hoeft niet bij te dragen aan het genoegen van een hele kleine club. Wel zou verwacht mogen worden (en dat gebeurt ook) dat er geld gestoken wordt in leesbevordringsprojecten: meer mensen aan het lezen van "gewone" boeken, betekent op den duur ook meer lezers voor de literatuur. (Daarnaast, zoals ik al schreef: ook de bibliotheken worden in stand gehouden met overheidsgeld.)Daarom moet de vaste boekenprijs gehandhaafd blijven en moet de overheid bij springen om de literatuur de redden.
Al gelezen? Of was het Boekenweekgeschenk de eerste kennismaking?Voor Hoe God verdween uit Jorwerd ontving hij de Henriëtte Roland Holstprijs (Nederlandse literaire prijs, toegekend door de Maatschappij der Nederlandse letterkunde voor een werk dat "uitmunt door sociale bewogenheid en literair niveau", in de geest van de dichteres Henriëtte Roland Holst).
henk schreef : Goed stuk, Roel.
Ik zat er gister ook nog aan te denken. Ik heb liever een boek met harde kaft dan eentje met een slappe. Het prijsverschil van een paar euro´s heb ik er wel voor over. Veel meer zou het kostentechnisch gezien toch niet zijn? Helaas is het prijsverschil vaak groter volgens mij. Dat zegt ook al wat.
Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat in de toekomst meer digitaal gelezen gaat worden. Hoef je een boek niet meer vast te houden, heb je het altijd op de goede leeshoogte en -afstand. Maar misschien is het juist ook wel prettig om een boek gewoon vast te houden. Of van papier te lezen. Of het idee van een echt tastbaar boek te houden. Ik ben er nog niet over uit.
Henk
Roel:Het hele lezen staat niet onderdruk, uit cijfers is bekend dat er meer dan ooit gelezen wordt.
Roel:Ik kan alleen maar zeggen dat het boekenweekgeschenk tot nog toe altijd literair geweest is.
Roel:Of lezers van "gewone" boeken ook daarna "literatuur" gaan lezen, hangt puur af van de persoon in kwestie.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen