Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Geert Mak - De Brug (boekenweekgeschenk 2007)

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15173 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Maar het is toch ook zo dat al sinds het begin van de mensheid over de teloorgang van de beschaving wordt geklaagd? En we zijn er nog altijd! Met goede boeken en al! Ik denk dat die altijd wel blijven bestaan, en dat ze ook wel herdrukt zullen worden. Maar wat in de ene periode als Literatuur wordt beschouwd, wordt in de andere afgedaan als pulp, dus sommige werken verdwijnen wel voor altijd.

Afgelopen zaterdag was ik bij de Nacht van de Poezie, Vredenburg, Utrecht. De zaal zat tot de nok toe vol. Ik bedoel maar, belangstelling voor literatuur is er nog steeds en zal er altijd blijven.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15177 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik weet dat dat zo is, Petra, en heb heb me al een tijd afgevraagd of de cijfers inderdaad zo slecht zijn dat men zich zorgen moet maken, meer dan vroeger. Het is net zoiets als de ongehoorzaamheid van de jeugd, ook al iets waar de oude Grieken en Romeinen al over klaagden!

Het punt bij Heijne en Peters is ook dat ze niet aangeven hoe het dan wel zou moeten. Bovendien: schrijven ze zelf ook niet altijd over het topje van de ijsberg?

Daar ligt toch het breekpunt: de aandacht in de media. Daar worden voor een groot deel boeken op verkocht. Dus ook de prijzen!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15182 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Marjo,

Ik heb nog een reactie geschreven naar aanleiding van het stuk van Bas Heijne. Kun je er nog op reageren? Ik had graag geweten hoe jij er tegenover staat of jij het ook zo hebt geinterpreteerd zoals ik heb gedaan.

Bedankt.

Groeten,

Roel
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15191 door marjo
Komt, Roel, ik moet daar even rustig voor gaan zitten, en dat kon ik even niet, nog niet..

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15283 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Begrijpelijk. Het is een complexe aangelegenheid. Ik heb het stuk zelf uitgeknipt. Misschien is het je ook op gevallen dat afgelopen vrijdag er een bespreking van het boek "Vorboten der Moderne" over de vroege Duitse romantiek van Ziolkowski erin stond. Dat boek heb ik al een half jaar in huis. Lees de bespreking pas helemaal als ik het boek uit heb.

Ik ben nou bij het deel waar Schleichermacher's Visie op religie geanalyseerd wordt (op blz 70).

Nog een opmerking. Je bent snel geneigd te denken, ik tenminste wel, dat iemand hier op een forum een reactie over het hoofd ziet als daarna vele anderen reacties volgen.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15296 door marjo
Ha, nou als ik nog moet reageren, dan blijft dat in mijn hoofd spoken. Vooral als ik aan het fietsen ben, en dat is vaak, dan denk ik aan alles wat ik nog moet doen..

Ik ben overigens blij dat je een nieuwe reactie geplaatst hebt, want ik wist al niet meer waar ik moest zijn. Heb je mooi voor me opgelost!

Goed, Heine. Toen ik het voor het eerst las, las ik eigenlijk alleen maar dat hij nog hoop voor de literatuur heeft. Zoals ik ook ergens zei, het is net als met "die hedendaagse jeugd die nergens voor wil deugen" waarover de Ouden al mopperden: er zal altijd gemopperd worden over literatuur, en toch zal het altijd blijven.

Na die eerste keer dacht ik dus: nou dat is nog eens goed nieuws, voor de pessimisten onder ons, zij kunnen optimistisch worden, en ik noemde het hier,

Nu 'moest' ik het nog een keer lezen van jou (grapje hoor), en nu viel me meer op dat Heijne als een soort definitie van literatuur opwerpt dat je er iets van moet/ kunt leren over jezelf, en over de wereld. (a la Todorov, die ik niet ken)

Mooi..maar dat roept toch wel vragen op. Want zelfs in een streekroman, zelfs in chicklit kun je iets leren over jezelf en over de wereld..het is maar hoe je het bekijkt!

En dan zal Heijne toch niet bedoelen. Ik ken helaas zijn manier van recenseren niet, dus ik weet niet of hij de daad bij het woord voegt.

Waar hij de schuld van het gebrek aan animo voor de betere boeken aan het onderwijs wijt, tja, deels heeft hij gelijk. Maar ik ben ook van mening dat een goede leraar je moet leren lezen, je erop moet wijzen hoe je bepaalde stijlfiguren, vormen en wat dies meer zij, kunt herkennen. En wel zodanig herkennen, dat je dat onbewust doet.

Een goede leraar kan dat, mits hij tijd daarvoor heeft.

Bedoelt Todorov met een biografische manier dat je je levenservaring inbrengt? Dat zou ik heel goed vinden..dan kan iedereen een literaire roman waarderen..

Tijd voor maken pagina: 0.426 seconden