Dag Roel:
Je snapt soms niet hoe de CPNB, de stichting ter bevordering van het lezen, te werkgaat.
Uit je bijdrage meen ik twee dingen te mogen distilleren:
- Jij bent van mening, dat een Boekenweekgeschenk voor alles LITERAIR verantwoord moet zijn.
- Hier spreekt je afkeer mee over de popularisering van de geschiedschrijving (en maatschappijkritiek) door Geert Mak.
CPNB staat voor de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Dat betekent:
- ALLE Nederlandstalige boeken dus, niet alleen de literaire. Hoe zouden de literaire uitgeverijen zich staande moeten houden, zonder de verkoop van niet-literaire boeken?
- Om lezers naar de BOEKWINKEL te lokken, gebruikt men doorgaans publiekstrekkers. En hoe zeer sommigen dat ook betreuren, de verkoopcijfers van Geert Mak beloven nu eenmaal een toeloop op een Boekenweekgeschenk met zijn naam. Een extra goed idee vind ik de Turkse uitgave!
Deze opmerkingen staan los van mijn mening over wat wel en geen literatuur zou zijn en hoe Geert Mak daarin past en los van mijn mening over de historie aangereikt krijgen in een aantrekkelijk leesbaar jasje.
De Brug heb ik nog niet helemaal gelezen, maar Hoe God verdween uit Jorwerd en Lopen met Van Lennep wel. De eeuw van mijn vader, Gedoemd tot kwetsbaarheid en Het ontsnapte land staan voor later op de plank.
Overigens: Geert Mak is geen historicus pur sang: Hij studeerde rechten en sociologie (aan de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam), doceerde staatsrecht en vreemdelingenrecht aan de Universiteit van Utrecht en hield zich als redacteur van de Groene Amsterdammer bezig met stedelijke en immigratiepolitiek. Voor Hoe God verdween uit Jorwerd ontving hij de Henriëtte Roland Holstprijs (Nederlandse literaire prijs, toegekend door de Maatschappij der Nederlandse letterkunde voor een werk dat
"uitmunt door sociale bewogenheid en literair niveau", in de geest van de dichteres Henriëtte Roland Holst).
Voor meer relevante feiten over de manier waarop hij tegen de huidige maatschappij, vanuit het verleden, aankijkt, verwijs ik je naar: Geert Mak Boekenweek CV2007, gratis verkrijgbaar in vrijwel elke Openbare Bibliotheek.
Librije.