Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hubert Lampo - Wijlen Sarah Silbermann

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10175 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
En Katherine Hepburn dan? En er was nog een Audrey weet ik veel..

Toch brunettes. Ik wil er niet aan dat je dit kunt veralgemeniseren. Ik hou vast aan mijn eerdere wijsheid: ieder voor zich.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10177 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Natuurlijk heb je gelijk, Marjo. Er zijn talloze voorbeelden, er is o.a. die schoonheid die voor Lancome of een ander merk promotie voerde, haar naam schiet me niet te binnen (haar kapsel wel, ha!).

Overigens dacht ik dat het ideaal van Lampo ook een brunette was, om even naar Lampo terug te keren (Simone uit de komst van Joachim Stiller, stel ik me alleszins zo voor).

Maar Inge en Roel hadden het ondertussen wel over bepaalde cliché's.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10185 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
En ik heb een hekel aan die algemeenheden. Ze zijn gewoon niet waar.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10186 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Tuurlijk dat is ook een reden. Wat ik op gaf gold zoals ik zei ook niet voor alle blonde vrouwen uiteraard.

Weet je waarom veel vrouwen in het algemeen hun haar verven? Daar zijn twee redenen voor, omdat het zoals je zegt mode is. Wat je al een tijdje ziet is bv dat kunstmatig rood. Maar de andere reden is angst, omdat deze vrouwen het verschijnsel van ouder worden, wat aan de haarkleur zichtbaar wordt, niet wensen te accepteren.

Bernadet schreef : Zal ik eens een heel nuchtere reden vertellen waarom veel vrouwen zich blonderen. Dan valt het grijs minder op!

Verven ze het in hun eigen (donkere) kleur dan vergt dat veel meer onderhoud. Heel simpele reden dus. Niets achtergesteld voelen.

Er is ook een tijd geweest dat iedereen met rood haar liep, het is maar net wat in de mode is.

bernadet

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10187 door Roel
Ja, als het over typen hebt dus het hele beeld, het hele profiel dat kom je uit bij de schoonheidsidealen. Dan wordt het complex, omdat die per tijdperk of zelfs daar binnen weer kunnen verschillen. Ik denk hierbij bv aan de tijd van Rubens, waarbij de mollige vrouw het schoonheidsideaal was en de graad over been typen zoals nu op de catwalk paraderen met minachting bekeken werden.

tiba schreef : Rotor schrijft

Ja, dat clichébeeld is volgens mij uit de mode afkomstig. In de twintiger jaren vorige eeuw in Amerika showden dames, waaronder natuurlijk ook blonde vrouwen zwempakken, dit werd helemaal versterkt door de miss verkiezing. Aan de ene kant ontstond het beeld dat een blonde vrouw in een miss verkiezing het toonbeeld was van domheid (een standpunt van de intellectuelen) en aan de andere kant had je het beeld van de blonde droomvrouw die menig jongenshart sneller deed kloppen. Marlyn Monroe of Norma Shearer zoals ze werkelijk heette, is hier van het ultieme voorbeeld. Ze trad op voor de GI joe's aan het front in de WO II en haar posters hingen aan iedere tienermuur aan het thuisfront.

Ik denk dat je hier wel gelijk hebt Roel. Die beeldvorming heeft wel grote invloed gehad. Anderzijds is er in oorsprong ook een discriminerende factor aanwezig (al van veel vroeger vermoed ik): donker van haar en huid werd geassocieerd met zuiders (in de breedste betekenis, erin begrepen Afrikaans, Arabisch, joods) en dus minderwaardig. Vandaar dat het noordse type als ideaal werd gepromoot.

Ooit heb ik daarover een interessant artikel gelezen, maar dit domme blondje heeft daarvan het meeste natuurlijk vergeten....

Groetjes. Tiba.

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10188 door Roel
Hallo Marjo,

Het ontgaat me hier even in welke context dat bedoelt? Kun je het even verduidelijken. Katherine Hepburn is trouwens een van mijn favouriete actrices.

Marjo schreef : En Katherine Hepburn dan? En er was nog een Audrey weet ik veel..

Toch brunettes. Ik wil er niet aan dat je dit kunt veralgemeniseren. Ik hou vast aan mijn eerdere wijsheid: ieder voor zich.

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.468 seconden