- Ontvangen bedankjes 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bernadet schreef : Zal ik eens een heel nuchtere reden vertellen waarom veel vrouwen zich blonderen. Dan valt het grijs minder op!
Verven ze het in hun eigen (donkere) kleur dan vergt dat veel meer onderhoud. Heel simpele reden dus. Niets achtergesteld voelen.
Er is ook een tijd geweest dat iedereen met rood haar liep, het is maar net wat in de mode is.
bernadet
tiba schreef : Rotor schrijft
Ja, dat clichébeeld is volgens mij uit de mode afkomstig. In de twintiger jaren vorige eeuw in Amerika showden dames, waaronder natuurlijk ook blonde vrouwen zwempakken, dit werd helemaal versterkt door de miss verkiezing. Aan de ene kant ontstond het beeld dat een blonde vrouw in een miss verkiezing het toonbeeld was van domheid (een standpunt van de intellectuelen) en aan de andere kant had je het beeld van de blonde droomvrouw die menig jongenshart sneller deed kloppen. Marlyn Monroe of Norma Shearer zoals ze werkelijk heette, is hier van het ultieme voorbeeld. Ze trad op voor de GI joe's aan het front in de WO II en haar posters hingen aan iedere tienermuur aan het thuisfront.
Ik denk dat je hier wel gelijk hebt Roel. Die beeldvorming heeft wel grote invloed gehad. Anderzijds is er in oorsprong ook een discriminerende factor aanwezig (al van veel vroeger vermoed ik): donker van haar en huid werd geassocieerd met zuiders (in de breedste betekenis, erin begrepen Afrikaans, Arabisch, joods) en dus minderwaardig. Vandaar dat het noordse type als ideaal werd gepromoot.
Ooit heb ik daarover een interessant artikel gelezen, maar dit domme blondje heeft daarvan het meeste natuurlijk vergeten....
Groetjes. Tiba.
Marjo schreef : En Katherine Hepburn dan? En er was nog een Audrey weet ik veel..
Toch brunettes. Ik wil er niet aan dat je dit kunt veralgemeniseren. Ik hou vast aan mijn eerdere wijsheid: ieder voor zich.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen