Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Samenleesboek Bernard Schlink - De voorlezer

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7612 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik zou de hele discussie moeten herlezen, maar ik dacht niet dat ik het van in het begin wist dat ze analfabeet was.

In elk geval een prachtig boek. Wil ik zeker ooit herlezen.

Ben het ermee eens dat het ze deed wat de overgrote meerderheid zou doen... dat je als eenling in een dergelijke situatie meestal doet wat de opdracht is (al probeerde ze wel door dat lezen dat sommigen het (voor een tijdje) beter hadden).

Dat iedereen achter Hitler stond betwijfel ik. Er waren wel degelijk mensen die kritisch stonden tegenover de "Hitlermachine".

Hoeveel percent? ik heb er geen idee van.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7613 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht

Omdat (denk ik) hij vermoedde dat zij uit schaamte zelf gezwegen had, en dat respecteerde hij..wie is hij immers om een andere beslissing te nemen over haar leven als zijzelf?

Hij doet dus wat zijn pa hem zegt. Maar op bepaald moment staat er in het boek dat hij er niet mee om kan gaan en toch naar de rechter stapt om het te zeggen. Ik vind het zo vreemd dat hij dan toch niets zegt.

Dat iedereen achter Hitler stond betwijfel ik. Er waren wel degelijk mensen die kritisch stonden tegenover de "Hitlermachine".

Hoeveel percent? ik heb er geen idee van.

Nou, jammer de duitse geschiedenis daarover nooit de juiste gegevens zal geven. Als je beelden ziet van de Hitlerjugend en hoe trots de ouders waren op hun kinderen en de massa's mensen die Hitler toejuichen,.....

Nu heb ik nog een bedenking: hoe oud zou Hanna geweest zijn toen de oorlog uitbrak? Als ze ergens in de dertig is als ze Michael leert kennen? Die oorlag was toen al een groot aantal jaren gepasseerd zijn...... Ik had zo iets van , misschien was ze amper 20 toen ze bewaakster was in het kamp..... Ik heb zo iets, misschien was ze amper 17 of 18 jaar als de oorlog uitbrak......

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7614 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het is natuurlijk een moeilijk keuze: als hij het zegt, redt hij Hanna, maar als hij niets zegt respecteert hij haar besluit..Hij weet het niet, en als dan die rechter maar doorratelt laat hij zich daardoor leiden..

Ik dacht dat ze tegen de veertig was, toen ze Michael leerde kennen. Maar waarom ik dan denk??

ja, mensen waren ook tegen Hitler.. maar durfden die hun mond open te doen? Achteraf zeggen dat je tegen was is makkelijk..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7615 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zou het ook niet uit schaamte zijn dat hij een verhouding met Hanna had gehad? Zou hij niet bang zijn geweest dat dát dan naar buiten zou komen?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7617 door Inge
pagina 31: "Ik stelde vragen over haar verleden.... op haar 17de naar Berlijn gegaan, arbeidster bij siemens geworden en op haar 21ste bij de soldaten gegaan..... Ze was 36".

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat ze in de dertig was. En zo klopt mijn bedenking weer :lol:

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7618 door Inge

Zou het ook niet uit schaamte zijn dat hij een verhouding met Hanna had gehad? Zou hij niet bang zijn geweest dat dát dan naar buiten zou komen?

Dat kan er natuurlijk ook mee te maken gehad hebben dat hij zweeg.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Tijd voor maken pagina: 0.551 seconden