Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Juli Zeh - Speeldrift (samenleesb. decemb 2009/januari 2010)

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31857 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht

berdine schreef : Ik vind het gedrag van Höfi absoluut niet altruïstisch. Hij hield van zijn vrouw, hij kon niet zonder haar leven, letterlijk, en zijn verzorging van haar was dus niet zonder eigenbelang.

Ik heb daar eerlijk gezegd ook bij getwijfeld.. maar zolang de hele wereld Moeder Theresa en al dat soort mensen de hemel in prijzen voor hun altruïstische gedrag, is het gedrag van Höfi voor mij ook altruïstisch. De waarheid is, dat je alleen maar het gedrag van de ander met behulp van je eigen referentiekader en je eigen indrukken omtrent hun motieven kunt interpreteren.

Wie weet wilde Höfi al heel lang zelfmoord plegen en heeft hij dat uitgesteld totdat zijn vrouw hem niet meer nodig had? De reden(en) voor zijn zelfmoord worden nergens duidelijk. Het is aannemelijk dat de reden die jij geeft, de aanleiding is geweest. Wat Höfi zelf voor reden(en) had is nooit door hemzelf gemeld... tenzij ik daarover heen gelezen heb?

Lang geleden las ik de uitdrukking: mijn rood is niet jouw rood. Als we allebei een rode bal zien en allebei constateren dat die bal rood is, dan nog weet ik niet of jouw rood er net zo uitziet als het mijne. Ik ben niet langer meer verbaasd als anderen die naar hetzelfde kijken of hetzelfde lezen, tot totaal andere... soms zelfs haaks erop staande conclusies komen. Het drukt me weer met de neus op het feit, dat ik van een ander niet mag verwachten dat hij of zij hetzelfde 'ziet' als ik en dat dit me de gelegenheid geeft om een glimp van de ervaringen van een ander op te doen (niet altijd, hoor... soms ben ik teveel betrokken, te eigenwijs, teveel overtuigd van mijn gelijk ... ben bepaald Moeder Theresa niet ;)).

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31859 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ha ja Ellen, zo is dat. Ik denk dat Moeder Teresa en co. niet altruïstisch zijn. Zij willen misschien een mooi plaatsje in de hemel veroveren of geeft het gevoel dat ze een ander helpen, henzelf een goed gevoel. Daar is helemaal niets mis mee! Integendeel! We mogen blij zijn met dit soort mensen. Maar altruïstisch zou ik het niet willen noemen.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31860 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
O dear, o dear, ik ben altijd zo naïef in dit soort zaken.

Moeder Theresa zou ik als hét voorbeeld van altruïsme hebben genoemd. Het gevoel anderen te helpen zal best meespelen maar zo lang en onder zulke omstandigheden... Ik heb nog nooit cynisch over haar gedacht maar altijd vol bewondering en met de gedachte... Oh leek ik maar een beetje op haar.

Nou ja net wat Ellen schrijft mijn rood is jullie rood niet.

Dettie

die niet aan speeldrift toekomt.

(ik maak elke dag een lijstje met dingen die ik 'moet' doen en vaak haal ik het niet dus gaat een deel van het lijstje naar de volgende dag en dat gaat zo maar door, de lijst wordt steeds langer ipv korter, ook 'Speeldrift lezen' stond er op maar dat gebeurt misschien pas over een paar maanden)
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden - 16 jaren 5 maanden geleden #31861 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Volgens mij doet bijna niemand goed zonder enige bijbedoeling, of onbewuste bijbedoeling, al is het maar dat het je goed doet als je een ander helpt, of dat je een beeld van jezelf krijgt wat je graag ziet,

tot die conclusie ben ik in ieder geval gekomen in de loop der jaren,

in ieder geval met betrekking tot mijzelf,

maar ik ben meteen ook tot de conclusie gekomen dat dat helemaal niet erg is, uiteindelijk gaat het erom dat je dat zelf in de gaten hebt, dat relativeert namelijk enorm,

en vooral ook om het resultaat, dát er goede dingen gebeuren lijkt me belangrijker dan uit welke motivatie ze precies gebeuren.

En dat is geenszins een cynische conclusie, integendeel zelfs.

Trouwens wat je ook van Speeldrift kunt zeggen, het boek heeft in ieder geval tot discussie geleid,

Willeke
Laatst bewerkt 16 jaren 5 maanden geleden doorWilV.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31862 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Daar sluit ik me voor 100% bij aan. Je reactie lezende, Dettie, was ik al net zo'n antwoord aan het formuleren als Willeke. :D
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31866 door Joanne
Beantwoord door Joanne in topic Re: bericht
Ik heb het boek nog niet uitgelezen. Daarom ook maar passief aanwezig bij de discussie. Wel leuk om te volgen, helaas dan natuurlijk ook wat verklappers. Maar het is zonder twijfel een boeiend boek.

Momenteel lees ik Cloud Atlas van David Mitchell

jannyan.wordpress.com

www.fwg-deverbeelding.nl/
Laatst bewerkt doorJoanne.

Tijd voor maken pagina: 0.455 seconden