Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Juli Zeh - Speeldrift (samenleesb. decemb 2009/januari 2010)

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31450 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Wat een mooie uitleg Ellen.

Misschien is het een troost te weten dat altruïstische handelingen onderdeel uitmaken van diverse evolutionair stabiele strategieën en dat de evolutie niet alleen maar draait om 'het recht van de sterkste'. Daar ga je aan denken op het moment dat normen en waarden lijken te verdwijnen (of in ieder geval veranderen). Maar niets is minder waar.. ja, de verhalen die ons vertellen hoe we ons dienen te gedragen verdwijnen of worden aan de kaak gesteld. Regels en wetten worden meer en meer in twijfel getrokken; de waarheid is als een vis, die eenmaal uit het water gehaald, overlijdt, maar dat betekent niet dat daarmee alle goedheid verdwijnt. Sterker nog: Nice guys finish first.

Het troosteloze gevoel wat mij na het lezen van dit boek beving heb jij dus helemaal niet als ik het geod begrijp?

Groeten,

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31452 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht

WilV schreef : Het troosteloze gevoel wat mij na het lezen van dit boek beving heb jij dus helemaal niet als ik het goed begrijp?

Nee, integendeel zelfs, ik put er moed uit. Ja, er zal veel verdwijnen en veranderen (en niet zonder slag of stoot), maar uiteindelijk vinden we onze draai wel weer en zal (bijna) iedereen beseffen dat samenwerken de meest slimme en prettige 'levensstrategie' is.

Dat haal ik overigens niet alleen of zozeer uit het boek van Zeh, maar meer uit de onderwerpen die ze daarin aansnijdt ;) .

Kom trouwens net ook nog op Google video de documentaire Nice guys finish first tegen. Ook leuk!

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31454 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht

Ellen schreef : De man zonder eigenschappen is een ongelofelijk goed boek.

Ben er al een tijdje naar op zoek. Laatst dacht ik een mazzeltje te hebben en het in de vorm van afgeschreven bibliotheekboeken aan te kunnen schaffen, maar alleen deel twee lag er (nog?). Vandaag bij De slegte geweest en daar lag ook De man zonder eigenschappen.. weer alleen deel 2 :(. Ben nog wat tweedehands winkels in geweest om te spieken, maar helaas nog niet gevonden.

Het staat gepland als heruitgave in 2010.. denk dat ik daar dan maar op wacht.

Ha Ellen, die mazzel dacht ik bij de bieb ook ooit te hebben. Ik wist toen nog niet dat het zo'n groot werk was. Dus ik heb deel 4 in de kast staan.

Nu zie ik bij boekwinkeltjes.nl bij een van de aanbieders staan dat deel 4 zeldzaam is...! Bij boekwinkeltjes kun je wel diverse exemplaren kopen, maar het is een puinhoop als je niet exact weet hoeveel delen er zijn. Iedere aanbieder roept weer wat anders.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31457 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht

berdine schreef : Nu zie ik bij boekwinkeltjes.nl bij een van de aanbieders staan dat deel 4 zeldzaam is...!

Dat klopt! Dat vertelt Mathijs van Boxsel ook in die uitzendingen van De avonden. En hij legt ook uit waarom het zo belangrijk is om de beschikking te hebben over alle delen. Goed bewaren dus dat deel 4 ;).

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31458 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Ergens hoop je dan toch dat er in 2010 een goedkope uitgave verschijnt van alle delen...
Laatst bewerkt doorPetraO..

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31459 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb vandaag het maandboek teruggebracht naar de bieb. Ik kan me helemaal vinden in wat Willeke er over zegt, maar bij mij kwam er steeds meer tegenzin:

Ik heb het niet uitgelezen. Vreselijk boek!

Ik wil dat niet lezen!

Misschien dat ik er ooit voor in de stemming ben, maar nu zeker niet. Bovendien vind ik de filosofische kant niet prettig.
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.388 seconden