Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Juli Zeh - Speeldrift (samenleesb. decemb 2009/januari 2010)

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31348 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Of ik dit boek goed begrepen heb, vraag ik me af. Het is niet een boek dat je lekker achterovergeleund leest. Integendeel, ik vond het moeilijk te verteren en het is lastig om uit te leggen waarom. Ik kon me in ieder geval niet met hoofdpersoon Ada identificeren. Vermoedelijk is dat ook de bedoeling van de schrijver. Ada is namelijk iemand die haar omgeving een gevoel van onbehagen geeft. Ze is een wijsneus, die iedereen veracht en als ze eenmaal aan het woord is, is ze niet gemakkelijk te stoppen. De enige die ze de moeite waard vindt, is Alev en ze laat zich door hem verleiden tot een duivels spel. Smutek, leraar Duits, wordt het slachtoffer van dat spel.

Maar wat wil Juli Zeh nu vertellen met dit verhaal. Daar kom ik niet uit. Ada en Alev geloven nergens in, en vinden niets de moeite waard. Ze zijn cynisch en arrogant, maar ze hangen wel aan hun school, het Ernst Bloch waar nog meer buitenbeentjes zitten. Ada is in de ban van Alev, kan hem aanvankelijk niets weigeren, maar gaat later toch haar eigen weg, en dat alleen om zich ervan te verzekeren dat ze op die school kan blijven. Gaat het boek over deze tijd, waarin er geen waarden meer zijn? Of waarin duidelijk wordt waarin de waarden, zoals het recht, op verkeerde veronderstellingen zijn gebouwd? Ik weet het niet. Ik ga die recensies in de kranten eens lezen.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden - 16 jaren 6 maanden geleden #31352 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht
Inmiddels ben ik ook begonnen in Speeldrift. Ada heeft zojuist kennis gemaakt met Alev. Maar... ben nu naar 2 afleveringen van De Avonden uit december 2008 aan het luisteren, waar Mathijs van Boxsel vertelt over De man zonder eigenschappen (zie links aan de rechterkant van de pagina).

Dat boek van Musil is nu zo vaak voorbij gekomen in Speeldrift, daar moet ik meer van weten! Ik ken het boek oppervlakkig, ken de strekking, maar heb het zelf nog niet gelezen en kan het ook niet tussendoor 'even' lezen (> 1700 pagina's).

Het is overigens geen straf om naar van Boxsel te luisteren, want die man is helemaal knotsknettergek van dat boek :lol:. In deel twee wordt naar een schema (van van Boxsel) verwezen. Voor de geïnteresseerden: klik hier .

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt 16 jaren 6 maanden geleden doorEllen.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31353 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Dat boek van Musil ga ik ook eens uit de bieb halen. Ik heb zo'n idee dat het niet om door te komen is, maar wie weet vind ik het juist heel boeiend.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31354 door Ellen

PetraO. schreef : Dat boek van Musil ga ik ook eens uit de bieb halen. Ik heb zo'n idee dat het niet om door te komen is, maar wie weet vind ik het juist heel boeiend.

Luister eerst naar van Boxsel, want anders ga je bij hoofdstuk 1 al de mist in :lol:!

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31355 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De man zonder eigenschappen is een ongelofelijk goed boek. Ik heb het boek gekregen op een heel bijzonder moment (en ik leen het ook niet uit). Ik ben er een heel eind in gekomen maar heb het niet uitgelezen vanwege de dikte. Het is een compleet bizar verhaal maar ik heb zomaar een idee dat vooral Petra het erg goed vindt.

Er staat me bij dat er een serie van op tv is geweest. Of het op dvd is gezet weet ik zo gauw niet.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31448 door Ellen

Dettie schreef : De man zonder eigenschappen is een ongelofelijk goed boek.

Ben er al een tijdje naar op zoek. Laatst dacht ik een mazzeltje te hebben en het in de vorm van afgeschreven bibliotheekboeken aan te kunnen schaffen, maar alleen deel twee lag er (nog?). Vandaag bij De slegte geweest en daar lag ook De man zonder eigenschappen.. weer alleen deel 2 :(. Ben nog wat tweedehands winkels in geweest om te spieken, maar helaas nog niet gevonden.

Het staat gepland als heruitgave in 2010.. denk dat ik daar dan maar op wacht.

Heb Speeldrift van het weekend uitgelezen! Heel boeiend en uiteindelijk heel onverwacht vwb de spelers in het 'gevangenenspel'. Tijdens het lezen, zat ik me maar steeds af te vragen hoe ik het spel nou moest interpreteren, omdat ik Ada en Smutek maar niet kon zien als de spelers en Alev al helemaal niet als 'rechter'. Waarmee duidelijk wordt dat ik ondertussen het eerste hoofdstuk, waar de rechter al ten tonele was gevoerd, was vergeten.

Zeh snijdt een onderwerp aan dat mij zeer na aan het hart ligt... Sinds begin van deze eeuw, benadrukt door 9/11 en de gebeurtenissen daarna, is duidelijk dat 'we' het niet meer redden met onze 'simpele' goed en kwaad redeneringen die bv. vastgelegd zijn in allerlei religies, al dan niet voorzien van een (bovennatuurlijke) rechter die tijdens of na ons leven goede daden beloont en kwade handelingen straft. De filosofie heeft ook niet veel meer te bieden op dat gebied, nadat Nietzsche 'God' dood heeft verklaard. Waar kan nog in worden geloofd, als er niets meer is om in te geloven en zelfs dat laatste is er niet meer? Ada en Alev groeien op zonder duidelijke richtlijnen vwb goed en kwaad in een periode die doet denken aan de periode die zo uitvoerig beschreven is in De man zonder eigenschappen van Musil en De toverberg van Thomas Mann. Naar beide boeken en met name naar de eerste wordt door Zeh verwezen.

Misschien is het een troost te weten dat altruïstische handelingen onderdeel uitmaken van diverse evolutionair stabiele strategieën en dat de evolutie niet alleen maar draait om 'het recht van de sterkste'. Daar ga je aan denken op het moment dat normen en waarden lijken te verdwijnen (of in ieder geval veranderen). Maar niets is minder waar.. ja, de verhalen die ons vertellen hoe we ons dienen te gedragen verdwijnen of worden aan de kaak gesteld. Regels en wetten worden meer en meer in twijfel getrokken; de waarheid is als een vis, die eenmaal uit het water gehaald, overlijdt, maar dat betekent niet dat daarmee alle goedheid verdwijnt. Sterker nog: Nice guys finish first . Speeldrift is trouwens een perfect gekozen titel ;).

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Tijd voor maken pagina: 0.504 seconden