Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Juli Zeh - Speeldrift (samenleesb. decemb 2009/januari 2010)

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31785 door Joanne
Beantwoord door Joanne in topic Re: bericht
Al een aardig stukje op weg in Speeldrift. Ik vond de start taai, maar vindt het nu een boeiend boek. Hiervoor heb ik de Eenzaamheid van de Priemgetallen gelezen en zie daar toch wel een verband mee. De personen in Speeldrift passen ook heel goed in de interpretatie van Priemgetallen van Giordano.

Momenteel lees ik Cloud Atlas van David Mitchell

jannyan.wordpress.com

www.fwg-deverbeelding.nl/
Laatst bewerkt doorJoanne.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31788 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht

berdine schreef : Dat de mens altijd uit geboden kansen de voor hem de meest gunstige kiest? Heb je daar een spel voor nodig?

Nee ;) . Men heeft zich lange tijd afgevraagd hoe het nou toch kan dat mensen (én andere dieren) gedrag kunnen vertonen ten opzichte van anderen dat niet in hun eigen voordeel is, maar - sterker nog - soms ten koste van zichzelf gaat. Als 'survival of the fittest' de enige regel is, waarmee je (als individu of soort) zou kunnen overleven, dan is altruiïstisch gedrag onverklaarbaar.

De speltheorie heeft laten zien dat strategieën zoals tit for tat e.d. evolutionaire stabiele strategieën zijn en dat de mens (en andere dieren) juist niet altijd maar kiezen voor het voor hen op dat moment meest gunstige gedrag.

Hierbij twee linkjes naar duidelijke verhalen die op bovenstaande betrekking hebben (van Kennislink):

Altruïsme uit eigenbelang

De evolutie van macho’s en nerds (over evolutionaire stabiele strategieën)

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31789 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Nou zit ik héél hard te denken, maar wie vertoont dan altruïstisch gedrag in Speeldrift?
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31791 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Nee Knipoog/Wink . Men heeft zich lange tijd afgevraagd hoe het nou toch kan dat mensen (én andere dieren) gedrag kunnen vertonen ten opzichte van anderen dat niet in hun eigen voordeel is, maar - sterker nog - soms ten koste van zichzelf gaat. Als 'survival of the fittest' de enige regel is, waarmee je (als individu of soort) zou kunnen overleven, dan is altruiïstisch gedrag onverklaarbaar.

Toevallig zat ik gisteren te luisteren naar een lezing over dit onderwerp. Het kwam er op neer dat enkele dieren zichzelf opofferen om als soort voort te kunnen bestaan.

Het voorbeeld uit het artikel (die gevangenen) vind ik niet erg sterk, er zijn teveel factoren onstabiel.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31806 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht

berdine schreef : Nou zit ik héél hard te denken, maar wie vertoont dan altruïstisch gedrag in Speeldrift?

Diverse personen.. twee 'grote' voorbeelden zijn: Höfi, die zijn zieke vrouw verzorgt of Ada die Smutek's vrouw van de verdrinkingsdood redt. Zeker Ada heeft op dat moment helemaal niets te winnen.

Maar mijn antwoord sloeg niet zozeer op de gebeurtenissen in Speeldrift. Het was bedoeld als een antwoord op de vraag wat het belang van die speltheorie nou was ;).

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt doorEllen.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31855 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik vind het gedrag van Höfi absoluut niet altruïstisch. Hij hield van zijn vrouw, hij kon niet zonder haar leven, letterlijk, en zijn verzorging van haar was dus niet zonder eigenbelang.

Het gedrag van Ada t.o.v. Sneeuwwitje is inderdaad onverklaarbaar. Eigenbelang lijkt hier niet aan de orde. Haar motieven zijn niet duidelijk, ze heeft zo te lezen nergens een motief voor. Maar offert ze zich op voor het belang van de ander? Doet ze dit intuïtief? Dan zou het inderdaad altruïstisch genoemd kunnen worden (maar laat het haar niet horen! ;) )
Laatst bewerkt doorberdine.

Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden