Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Kasra Parsi - Pen en Nieuwe Inkt

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20855 door pol
Beantwoord door pol in topic Re: bericht
Beste Rutger,

Bedankt voor je vriendelijke bericht. Ik weet niet of ik een goed verslag kan maken en een slecht verslag vind ik schadelijk voor het boek en voor de schrijver. Dus wat ik je kan zeggen is alleen mijn mening over dit boek:

Het boek is de eerste verhalenbundel die uit Iran afkomstige auteur, Kasra Parsi, in het Nederlands heeft geschreven.

De titel “Pen en Nieuwe inkt” is volgens me symboliek voor zijn filosofie, dat hij met zijn niet te vernietigen oude pen met nieuw elan voor een nieuwe toekomst de wereld zijn gedachtegoed wil laten ervaren.

De verhalenbundel omvat zes verhalen, die elk een ander, nieuw gemoed weerspiegelen van belevenissen van een vluchteling, die z’n verleden met zich mee draagt.

Meeslepende verhalen, vind ik, die een diepe indruk op de lezer achterlaten en gaan over mensen, leven, angst, pijn, verdriet, hoop en kracht. Niet deprimerend, maar juist opwekkend voor de lezer, die op een aangenaam geschreven wijze wordt wakker geschud.

Opvallend in de verhalen zijn uitdrukkingen, gezegden, soort spreekwoorden, die naar mijn mening min of meer uit het Farsi (de taal van Iran) zijn vertaald naar het Nederlands. Maar ze zijn helemaal duidelijk, wat wordt bedoeld.

vriendelijke groeten,

pol
Laatst bewerkt doorpol.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20856 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Dat lijkt me een heel interessant boek, Pol.

Ik ben erg geïnteresseerd in boeken van schrijvers uit de Arabische of Iraanse wereld. Morgen eens kijken in de bibliotheek.

Bedankt voor de tip.

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20858 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Pol, dat is al een heel goed begin voor een bespreking. Als je op de site van Leestafel zelf gaat kijken, kun je je een idee vormen over wat Leestafelaars zo al aan besprekingen gemaakt hebben. En dat van jou sluit daar goed bij aan.

Voor de geïnteresseerden, je kan het boek aanschaffen via Freemusketeers : www.freemusketeers.nl/index.php/pagina/b...-en-nieuwe-inkt.html voor de prijs van EUR 16,95.

Rutger

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20869 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zo, het boek is besteld, ben zéér benieuwd.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #21118 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Pol heel erg bedankt voor je aanbeveling. Ik ben het boek nu aan het lezen en ik vind het indrukwekkend. Erg mooi geschreven, de verhalen zijn bijzonder, vaak ook schrijnend. Het boek zet je behoorlijk aan het denken.

Als ik het uit heb zal ik proberen er een verslag van te maken.

Groetjes

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21203 door pol
Beantwoord door pol in topic Re: bericht
Dank je wel Dettie, ben blij dat ook jij het boek mooi en indrukwekkend vindt. Ik ben benieuwd naar je verslag en naar wat ik nog meer over dit boek te weten kom.

v.g
Laatst bewerkt doorpol.

Tijd voor maken pagina: 0.523 seconden