Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Kasra Parsi - Pen en Nieuwe Inkt

Lees meer
18 jaren 4 weken geleden #23595 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Ha Dettie,

Er zijn er hier meer die vinden dat het onbeholpen of zelfs slecht geschreven is. Slecht Nederlands kun je objectief constateren.

'Onbeholpen' is nu eenmaal iets anders dan 'meeslepend'.

Ik vond dat 'onbeholpen' juist een van de charmes van het boek.

Leuk. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, maar voor mij werkt het niet zo. En dat is inderdaad een persoonlijke mening.

Vooral in het eerste verhaal straalt de onbekendheid met het land en de gewoontes van het nieuwe land er van af.

Dat heb ik begrepen, maar het overtuigt me er niet van dat je dan maar slecht Nederlands moet gaan schrijven.

Dettie schreef : Ik sta hier helemaal verbaasd van... Wat lag er dan driedubbeldik op en wat was dan zoetig en clichématig en sentimenteel?

Ook hier ben ik niet de eerste of enige die dit constateert. Misschien kan een van hen het beter uitleggen?

Ik ben het ermee eens dat dit persoonlijk kan zijn.

Dettie schreef : Ik ben écht geïnteresseerd daarin.

Ik ook, hoor. En het is uitstekend dat er boeken over verschijnen.

Dettie schreef : Wil je daarmee zeggen dat alle boeken in eigen beheer 'niet goed' zijn?

Nee, dat wil ik er helemaal niet mee zeggen. Zeker niet!

Dettie schreef : Dat wil ik dan wel bestrijden. Zelf vind ik het een zeer gunstig iets dat schrijvers niet meer afhankelijk zijn van de uitgever om hun verhaal gelezen te krijgen. En net als bij de schrijvers die wel verbonden zijn aan een 'echte' uitgever zitten er goede en slechte schrijvers bij.

Hier ben ik het helemaal met je eens.

groetjes,

Grada

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 4 weken geleden #23596 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Grada, ik denk niet dat dit boek expres in slecht Nederlands geschreven is. Ik denk dat de schrijver op dat moment onze taal nog niet zo goed beheerste. De latere verhalen zijn ook veel beter geschreven dan het eerste. Ik denk dat dat ook nog verder zal verbeteren. Voor een eerste boek in een voor hem vreemde taal vond ik het heel verdienstelijk. Ik vind het niet terecht om hem meteen te vergelijken met Kader Abdolah en consorten. Hij moet gewoon eerst nog wat groeien. Sla jij maar gewoon een paar volgende boeken van hem over en lees dan zijn 5de of 6de maar eens ;)
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
18 jaren 4 weken geleden #23597 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Eigenlijk heb ik er altijd zo'n moeite mee dat er zo'n enorm verschil wordt gemaakt tussen inhoud en stijl.

Als de stijl prachtig is maar de inhoud niet, wat dan?

Ik heb boeken van Hafid Bouazza gelezen en met name in Momo worden prachtige, poëtische zinnen geschreven. Maar het verhaal zelf werd juist door de stijl en mooie woorden en zinnen bijna niet meer leesbaar.

De mooie zinnen leken belangrijker dan het verhaal.

Zeer zeker geen slecht boek maar ik zou aarzelen het iemand aan te raden.

Ik bedoel met mijn (ook in het vorige bericht) opmerkingen niets vervelends naar jou toe Grada. Ik ben oprecht benieuwd naar het waarom van je felle uithaal. En... een pittige discussie is nooit weg toch?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 4 weken geleden #23598 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zonder het boek erbij is het lastig reageren, en ik ben niet eens zover gekomen als Grada, dus mijn oordeel is niet eens gegrond. Maar ik was er ook niet kapot van, dat weet ik..

Het uitgeven, dat is een risico dat een allochtoon neemt als hij het Nederlands niet goed genoeg beheerst, kunnen mensen daarop afknappen. Dat zou een reden kunnen zijn dat een uitgever er niet aan wil, maar zegt verder niet veel over de kwaliteiten die een schrijver eventueel heeft of nog kan ontwikkelen. Dan is het inderdaad mogelijk dat een vierde of vijfde boek stukken beter is.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 4 weken geleden #23604 door dettie

Grada schreef : Wat hij vertelt ligt er verder allemaal zo driedubbeldik op dat ik steeds denk dat het ook wel wat subtieler kan, alsjeblieft.

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Wat ligt er driedubbeldik bovenop?

Dat het voor een buitenlander moeilijk is?

vertel, vertel...

Dettie

Lees meer
18 jaren 2 weken geleden #23789 door dettie
Het boek staat nu ook op de lijst inzendingen debutantenprijs 2008/2009!

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.409 seconden