Door stom toeval kreeg ik Veertigduizend engelen van Jan Boonstra
Veertigduizend engelen
Jan Boonstra
Dit is en deel van de flap.
In Veertigduizend engelen volgen we Jan Boonstra en zijn vrouw op hun rondreis door Ethiopie - een wonderlijk land en een land van wonderen. De schrijver maakt ons van dag tot dag deelgenoot van zijn onderdompeling in een vreemde cultuur. De lezer wordt veel gewaar over dit magische land en zijn bewoners. Jan Boonstra: "Voor de feitjes hebben we reisgidsen, maar een reisverhaal is per definitie een subjectieve belevenis." We maken niet alleen kennis met de Ethiopiers, we leren ook de schrijver kennen: zijn relativerende zelfspot en de soms indringende wijze waarop hij constateert dat het ongelijk verdeeld is in deze wereld. Hij neemt ons mee op reis door een andere wereld dan de onze, een wereld die hem verbaast, maar vooral ook een wereld die hem ontroert.
enz...
ISBN 9789077487969 Paperback 224 pagina's | Kleine Uil, Uitgeverij | november 2010
Nou... als ik eerlijk moet zijn... wat een vervelend boek. De man is kennelijk verwend, heeft op alles commentaar. De eieren zijn te vettig, de kamers niet goed, zijn vrouw maakt teveel lawaai op de dag dat hij niet lekker is enz. Hij ziet een stel mensen uit een kerk komen met daartussen een paar mannen met mijters en een dik boek wat hij maar raar vindt (verdiept zich totaal niet in wat hij ziet, vraagt niet even wat zij zijn etc.) Overal is oppervlakkig commentaar op wat niet altijd even vriendelijk is voor de bevolking of zijn gezelschap.
Kortom het leest niet lekker. Dus dicht met het boek. Het mag weg.
Daarna pakte ik een boek van Carolijn Visser, ook een reisbeschrijving, maar dat is echt goed, zij weet wat zij doet en ziet.
Dettie