Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47224 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: Momenteel lees ik.....
Nee klopt! Nou ja, morgen nog een drukke dag met mijn moeder van haar vakantie-adres naar thuis te transporteren en zondag kom ik hopelijk mijn stoel niet uit, behalve om een nieuw boek te pakken :D . Maandag nog werken en dan ben ik weer een hele week vrij - de boekenkamer (althans de inhoud) lacht mij toe!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47225 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....

Lezer100 schreef : Hartmann von Aue, Iwein

Lees je dat in het Oud-Duits??? :shock:

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47231 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: Momenteel lees ik.....

berdine schreef : Hartmann von Aue, Iwein

Lees je dat in het Oud-Duits??? :shock:

Ja,maar wel met een woordenboek bij. De grammatica heb ik lang geleden wel bestudeerd. Eigenlijk niet zo echt moeilijk.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47257 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....
Nou het lijkt me toch heel wat!

Ik heb "De vrouwen van Baba Segi" uit. Het is een heel aardig boek over een Nigeriaanse familie waar door de komst van een vierde vrouw, de gemoederen danig verhit raken. De drie andere vrouwen gebruiken steeds grovere middelen om de vierde weg te werken en de echtgenoot wil alleen maar dat ze zwanger wordt. Dat wil maar niet lukken en tenslotte neemt hij haar mee naar het ziekenhuis voor onderzoek. Daardoor komen de verhoudingen op scherp te staan.

In de niet al te lange hoofdstukken zijn afwisselend de verschillende hoofdpersonen aan het woord. Dat geeft de schrijfster de mogelijkheid iedere vrouw haar verleden en beweegredenen om met Baba Segi te trouwen uit de doeken te doen. Het is even opletten wie er aan het woord is. Lastig zijn de namen van de familieleden. Baba Segi heet zo, omdat hij de vader is van Segi. De moeder van Segi, zijn eerste vrouw heet Iya Segi. Dat zijn dus al 3 Segi's. Dan heet de derde vrouw Iya Femi, moeder van Femi. De tweede vrouw is Iya Tope. Dat klinkt tenminste een beetje anders. Bolanle, de vierde heeft nog haar geboortenaam. Baba blijft de naam van zijn eerstgeborene dragen. Dat is allemaal best verwarrend.

Het boek leest lekker weg en is goed geschreven, maar het is geen boek dat erg diep gaat. Het zal me wel niet bijblijven.

Zo voldoende, Dettie?

Inmiddels ook "Het verwoeste leven van Foekje Dillema" uit. Beetje rommelig verhaal met veel herhalingen. Maar het is een klein eerbetoon aan een mannelijke vrouw, die min of meer voor bedrieger werd uitgemaakt. Had ze 50 jaar later geleefd, dan was ze nooit voor man uitgemaakt. Vooral de manier waarop dat is gegaan in die tijd is schrijnend. Arme Foekje!

Nu is "Na Hannibal" van Barry Unsworth aan de beurt.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47261 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
Potver, Berdine! Ik zou ook weer eens een Unsworth willen lezen!

Je kiest van 'mijn' favoriete schrijvers steeds de boeken die ik nog niet gelezen heb!

• Renate
13 jaren 10 maanden geleden #47262 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Momenteel lees ik.....

berdine schreef :
Inmiddels ook "Het verwoeste leven van Foekje Dillema" uit. Beetje rommelig verhaal met veel herhalingen. Maar het is een klein eerbetoon aan een mannelijke vrouw, die min of meer voor bedrieger werd uitgemaakt. Had ze 50 jaar later geleefd, dan was ze nooit voor man uitgemaakt. Vooral de manier waarop dat is gegaan in die tijd is schrijnend. Arme Foekje!

Dat lijkt me ook nog een interessant boek. Ik weet niet hoe de situatie nu zou zijn geweest. Kijk maar naar de Afrikaanse hardloopster (kwam ze niet uit Zuid-Afrika?) die ook nog wel het nodige over zich heen heeft gehad. En in het verleden is er ook nog een transseksuele tennister geweest, die uiteindelijk geschorst is.

Tijd voor maken pagina: 0.391 seconden