Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #78887 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Momenteel lees ik:

Jaap ter Haar - De watergeus

Ik ben er nog niet zo ver in, maar ik ben al een mooi woord tegengekomen, namelijk wortelteef. Ik vraag me af of de vrouw in de groentekraam op de markt erg blij zou zijn, als ik haar zo zou noemen, terwijl het in feite min of meer het beroep is dat ze uitoefent. De wortelteef verkoopt wortels en andere knolgewassen.

Het is wel een boeiend boek en je leert veel over de tijd van de beeldenstorm en de watergeuzen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #78888 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....
Misschien had het woord in die tijd nog niet de lading die het nu heeft. Woorden evolueren nu eenmaal. Bakkes b.v. was vroeger een normaal woord voor mond. "Een meisje met een lief bakkesje." En zie het woord "allochtoon", dat is inmiddels ook "fout"!

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #78889 door dettie
Dat is zeker waar. Woorden veranderen van waardering. Net als het woord 'Wijf', dat tegenwoordig toch hooguit in negatieve zin gebruikt wordt.

Sommige woorden verdwijnen ook helemaal weer uit onze taal.

In hoeverre het woord allochtoon 'fout' is, weet ik niet. De vraag is in feite veel meer wanneer iemand nog allochtoon is. In zekere zin heeft het meer een negatieve bijklank gekregen, doordat het een bepaalde betekenis heeft gekregen. Een expat zal men geen allochtoon noemen en een Nederlander die naar het buitenland verhuist om daar bijvoorbeeld een bed and breakfast te beginnen als ook niet als allochtoon worden gezien. Aan de andere kant zou mijn kapster, die zo'n beetje haar hele leven al in Nederland woont, of misschien zelfs hier geboren is, als allochtoon gezien worden. En daar zit dus de crux. Het woord 'allochtoon' heeft een negatieve lading gekregen, door de associaties die er mee verband houden. Niet iedere buitenlander wordt namelijk als allochtoon gezien.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #78983 door dettie
Simon Beckett - Het sanatorium

Een zeer spannende thriller over een seriemoordenaar, die iedereen op het verkeerde been lijkt te zetten. Het derde deel in de serie over David Hunter, dat zich dit keer in de VS afspeelt.

Ik heb trouwens al een foutje ontdekt. De schrijver heeft het namelijk over een soort balalaika, als hij het heeft over een lijkkist, die in een andere kist is geplaatst, die weer in een andere kist is verpakt. Een balalaika is natuurlijk een driesnarig Russisch muziekinstrument, met een driehoekige klankkast. nl.wikipedia.org/wiki/Balalaika Bedoeld wordt natuurlijk een matroesjka. nl.wikipedia.org/wiki/Matroesjka

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #78985 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ja dat is wel een opmerkelijke fout!

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #78987 door dettie
Het viel mij ook onmiddellijk op. Misschien had de schrijver eerst even op moeten zoeken wat een balalaika was. Vermoedelijk was dat het eerste Russische woord dat in hem op kwam.

Tijd voor maken pagina: 0.382 seconden