Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65193 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....

Renate schreef : Inmiddels uit:

Wolfgang Niedecken - Für 'ne Moment

De autobiografie van deze Duitse muzikant en kunstenaar. Ieder hoofdstuk vertelt eigenlijk z'n eigen verhaal en het boek is dus niet helemaal chronologisch geschreven. Toch leest het redelijk gemakkelijk, vooropgesteld dat iemand een redelijke kennis van het Duits heeft. In het boek worden ook nog wel eens songteksten aangehaald en aan gebeurtenissen gekoppeld. In het boek neemt hij het ook op voor Bob Geldof, die nogal eens bekritiseerd is voor het organiseren van Live Aid. Wolfgang Niedecken is verantwoordelijk voor de tekst van de Duitse bijdrage hieraan. Een van de laatste hoofdstukken gaat vooral over z'n bezoeken aan Afrika in het kader van liefdadigheidswerk, zoals de zorg voor ex-kindsoldaten en het beschermen van kinderen tegen ontvoeringen van het Verzetsleger van de Heer, van Joseph Kony. Soms bekritiseert hij ook andere muzikanten, hetgeen ik niet altijd terecht vind. Het gaat dan met name om het feit dat een andere Keulse groep ooit een nummer van Tom Petty in het Keuls heeft gezongen. Hij is daar negatief over, omdat hij de groep verwijt dat ze van het Keuls een soort carnavalstaal maken. Punt is dat ik zo'n beetje alles van deze groep heb. In het begin van hun carrière maakte deze groep gewoon rockmuziek in het Keuls en pas later, nadat ze het nummer van Tom Petty op hadden genomen, zijn ze langzaam in het carnavalscircuit terecht gekomen, nadat een nummer van hen een hit werd met carnaval.

Is dit een recensie Renate? Wil je dit op de site hebben?

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 5 maanden geleden #65198 door
Beantwoord door in topic Re: Momenteel lees ik.....
Nee hoor, wat mij betreft niet. Het is een boek in het Duits en ik geloof niet dat ik met dit korte stukje echt recht doe aan het boek. Als ik een echte bespreking had willen schrijven, dan had ik wel een apart draadje gemaakt.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65204 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Oké ik vind het wel knap dat je het in het Duits leest, ik denk niet dat me dat zou lukken.

Dettie

11 jaren 5 maanden geleden #65208 door
Beantwoord door in topic Re: Momenteel lees ik.....
Tja, Duits was m'n lievelingstaal op school. Bovendien gingen we over het algemeen naar Duitsland of Oostenrijk op vakantie. Ik luister ook veel naar Duitse en Duitstalige muziek en ik kijk veel naar de Duitse TV. Volgens m'n vader ben ik bijna een halve Duitser, maar dat vind ik wat overdreven, hoewel de wortels van m'n familie ten dele richting Duitsland terug te voeren zijn. Ik heb dan ook een Duits klinkende achternaam, waar ik als kind veel mee gepest ben.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65209 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ik raas als een trein door Het huis van de moskee van Kader Abdolah. Ze hadden die vorige week eindelijk in de bib en het leest zo heerlijk! Ik vond het ook fijn dat ik ineens een paar dingen beter kon plaatsen - ik las ooit met een groep vierdejaars voor Frans de graphic novel Persepolis en misschien doe ik dat binnenkort nog wel eens, als aanvulling voor mezelf.

Wat schrijft die man toch fijn!

Oh en ik wilde le Grand Meaulnes lezen, maar in het Frans dan, hadden ze alleen een nogal ingekorte (denk ik) schoolversie staan in de bib. Ik heb die in het middelbaar moeten lezen van mijn leerkracht Frans in het zesde (die koos voor iedereen een boek uit - en nu pas besef ik dat hij mij een toegankelijke klassieker wilde doen lezen, omdat ik Romaanse talen zou gaan studeren). Dat heb ik toen van hem geleend, ik denk niet dat ik het ooit zelf had. Misschien ergens bij een collega of in de schoolbib of zo...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65211 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....
O ja, Het huis van de moskee. Dat is een prachtig boek!

Ik ben begonnen in "Vissen voeren" van Fabio Genovesi. Tot op heden een naar boek. In het eerste hoofdstuk zijn een paar kinderen bezig vissen en kikkers op te blazen door rotjes in het water te gooien totdat de hoofdpersoon een soort bom heeft gemaakt om een hele grote vis te vermoorden en het ding te vroeg af gaat in zijn hand. Het volgende hoofdstuk gaat over een paar mishandelde uitgehongerde honden die de jacht openen op een kind op een fiets, vanwege de honger, en die door een automobilist tegen worden gehouden door eentje half dood te slaan met een ijzeren staaf. Weer een stuk verder is onze éénhandige hoofdpersoon onderweg met een doos pasgeboren poesjes om die ergens te droppen of vanaf te gooien, dat wordt niet duidelijk. Voorlopig wordt ik een beetje misselijk van dit boek. Ik ga tot pagina 50 als het dan niet verbetert, hou ik het voor gezien.

Tijd voor maken pagina: 0.501 seconden