Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64606 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....

berdine schreef : Daarnaast lees ik Vielen Dank für das Leben van Sibylle Berg. Het boek is al vertaald maar ik wil mijn Duits een beetje oefenen.

Berg is de vrouwelijke tegenhanger van Dimitri Verhulst. Net zo bijtend sarcastisch af en toe. Zeer taalvaardig, en dit boek gaat toevallig, net als Verhulsts laatste, over een kind uit een tehuis voor "afgedankte" kinderen. Ook hier worden ze afgegeven met de woorden "Ik hoef hem niet meer". Deze Toto lijkt echter beter terecht te gaan komen. De DDR wordt grondig door de mangel gehaald.

De bibliotheek heeft het alleen in het Nederlands, dus in dit geval is het lastig om het in het Duits te lezen. Het is nu niet thuis, dus dit keer kan ik het niet lenen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64675 door dettie
Matti Y. Joensuu - Het Duivenritueel

Een spannende thriller, die zich afspeelt in Helsinki. Zo nu en dan pak ik een kleine plattegrond van Helsinki er bij. Helaas staat daar maar een deel van de stad op, maar sommige locaties zijn wel terug te vinden.

Het verhaal begint wat verwarrend, met hoofdstukken over verschillende personen.

In het eerste hoofdstuk komen we een Mikko en z'n zusje tegen, die in een slecht functionerend gezin leven. Vader maakt regelmatig stevig ruzie met moeder, waardoor de kinderen moeten ingrijpen, om te voorkomen dat pa een pistool pakt. Vervolgens gaat de moeder poeslief tegen de vader doen en krijgen de kinderen en met name Mikko van alles de schuld.

Later komen we de moordenaar tegen, hoewel we dat op dat moment nog niet helemaal zeker weten. Deze man is duidelijk zeer stevig gestoord en heeft het over een soort heilige moeder en ziet bepaalde metrotreinstellen als vertegenwoordigers van het hogere. In een hoofdstuk zien we even een ongeboren kind, dat later van het eerste slachtoffer blijkt te zijn. Dan zien we Mikko als volwassen man, schrijver van 8 boeken en werkzaam bij de post, die kampt met een soort writers-block. Hij is de vader van Matti, een jongen die bij z'n moeder woont, waarvan Mikko gescheiden is. De moeder is ook al een vreemde figuur, die een verhouding heeft met iemand die Matti Kanga noemt. Matti wordt op school gepest en is thuis dus het slachtoffer van z'n moeder, die hem mishandeld en z'n spullen stukslaat, om vervolgens haar vriend (Kanga) te roepen, om te zeggen dat Matti haar mishandelt. De vader van Matti (Mikko) krijgt van de moeder de schuld van hun slechte financiële situatie, hoewel moeder en Kanga zeer regelmatig winkelen en heel veel spullen kopen.

Volgens de achterflap heeft de moordenaar Matti op het oog als slachtoffer, dus hoe alle puzzelstukjes op hun plaats zullen vallen?

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64686 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Momenteel lees ik.....

Renate schreef : Matti Y. Joensuu - Het Duivenritueel

Een spannende thriller, die zich afspeelt in Helsinki. Zo nu en dan pak ik een kleine plattegrond van Helsinki er bij. Helaas staat daar maar een deel van de stad op, maar sommige locaties zijn wel terug te vinden.

Het verhaal begint wat verwarrend, met hoofdstukken over verschillende personen.

In het eerste hoofdstuk komen we een Mikko en z'n zusje tegen, die in een slecht functionerend gezin leven. Vader maakt regelmatig stevig ruzie met moeder, waardoor de kinderen moeten ingrijpen, om te voorkomen dat pa een pistool pakt. Vervolgens gaat de moeder poeslief tegen de vader doen en krijgen de kinderen en met name Mikko van alles de schuld.

Later komen we de moordenaar tegen, hoewel we dat op dat moment nog niet helemaal zeker weten. Deze man is duidelijk zeer stevig gestoord en heeft het over een soort heilige moeder en ziet bepaalde metrotreinstellen als vertegenwoordigers van het hogere. In een hoofdstuk zien we even een ongeboren kind, dat later van het eerste slachtoffer blijkt te zijn. Dan zien we Mikko als volwassen man, schrijver van 8 boeken en werkzaam bij de post, die kampt met een soort writers-block. Hij is de vader van Matti, een jongen die bij z'n moeder woont, waarvan Mikko gescheiden is. De moeder is ook al een vreemde figuur, die een verhouding heeft met iemand die Matti Kanga noemt. Matti wordt op school gepest en is thuis dus het slachtoffer van z'n moeder, die hem mishandeld en z'n spullen stukslaat, om vervolgens haar vriend (Kanga) te roepen, om te zeggen dat Matti haar mishandelt. De vader van Matti (Mikko) krijgt van de moeder de schuld van hun slechte financiële situatie, hoewel moeder en Kanga zeer regelmatig winkelen en heel veel spullen kopen.

Volgens de achterflap heeft de moordenaar Matti op het oog als slachtoffer, dus hoe alle puzzelstukjes op hun plaats zullen vallen?

Deze heb ik op mijn lijstje genoteerd. Wat je schrijft klinkt enerzijds verwarrend maar ook boeiend.

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64690 door dettie
Het begint ook wat verwarrend, met allemaal hoofdstukken over verschillende personen. Maar goed, dat ben ik wel gewend met thrillers. Als ik het uit heb, of er meer helderheid in komt, schrijf ik er misschien een apart stukje over bij de thrillers.

Ik ben dan de politieman nog vergeten, die op een gegeven moment bij iemand zit, die z'n dode moeder een tijd in huis heeft gehouden, vrouwenkleren draagt en ondanks het feit dat ze dood is, haar pap heeft gegeven. Later probeert deze persoon over het balkon te springen. Dit gebeurt dus op het moment dat er iemand onder de metro terecht komt, waar de inspecteur heen moet. Kortom, een aardig gekkenhuis.

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64742 door dettie
Ik schiet aardig in het boek op en als ik het uit heb, zal ik wel een bespreking maken. Ik heb al wat besprekingen van anderen gelezen, hoewel ik me daar maar niet al te veel door zal laten beïnvloeden. Met sommige kritiekpuntjes ben ik het overigens wel eens.

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64774 door dettie
En de bespreking is af.

Tijd voor maken pagina: 0.406 seconden