Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57296 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Nou 100 boeken is ook heel wat!

Dit vond ik op internet

In februari 2011 en in mei 2012 heeft de Stichting Marktonderzoek Boekenvak gebruikersonderzoek gedaan naar verschillende aspecten van het lezen en het e-lezen. Hieruit blijkt dat bijna een op de vijf mensen dagelijks in een boek leest: papieren boek of e-book (februari 2011).

Lezen en niet lezen

Ongeveer 17 procent van de mensen heeft in de laatste twaalf maanden geen enkel boek gelezen. Opvallend is dat slechts 1% van de mensen in die periode géén boek heeft gekocht Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat er (veel) meer boeken worden gekocht dan er daadwerkelijk worden gelezen.

Vrouwen lezen gemiddeld meer boeken dan mannen: respectievelijk 11 boeken per jaar tegenover 9 per jaar.

Tot de veellezers behoort de 4% die meer dan 50 boeken per jaar lezen. Daarentegen leest 17 % helemaal geen boeken.

Een derde van de lezers leest 1 tot 6 boeken per jaar (mei 2012).

Waar en wanneer leest men boeken?

De avond is het populairste deel van de dag voor het lezen van boeken. Iets meer dan de helft van de boekenlezers leest ’s avonds. Vrouwen en laag opgeleiden lezen relatief vaak in de middag. Rond 8% van de boekenlezers leest ‘s nachts: tussen middernacht en 6 uur ’s morgens (februari 2012).

Gemiddelde leestijd

In juli 2010 was de gemiddelde boekenleestijd voor mensen ouder dan 13 jaar 20 minuten. Doordat veel mensen niet elke dag een boek lezen, ligt de gemiddelde boekenleestijd per leesdag ruim 1 uur.

Bron: www.siob.nl/bibliotheekmonitor/trends-me...ng-aan-boeken/item96

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57298 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....

Renate schreef : Ik ken het boek niet, maar het is verfilmd, dus vandaar dat ik het wel verrassend vond om nu een boek te lezen waarin een citaat uit het boek staat, terwijl de film net in premiere is gegaan.

het boek zelf is geschreven in 1853 dus dat citaat kan nog wel. Maar wel grappig dat het er net nu in staat nu d efilm net in première is.

Dettie

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57301 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Momenteel lees ik.....

Dettie schreef : Ik ken het boek niet, maar het is verfilmd, dus vandaar dat ik het wel verrassend vond om nu een boek te lezen waarin een citaat uit het boek staat, terwijl de film net in premiere is gegaan.

het boek zelf is geschreven in 1853 dus dat citaat kan nog wel. Maar wel grappig dat het er net nu in staat nu d efilm net in première is.

Dettie
Ik weet dat het een oud boek is. Ik vond het vooral toevallig dat ik net in de week dat de film in premiere is gegaan, begon in een boek waarin het boek in de vorm van een citaat voorkomt. Noem je dat syncroniciteit?

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57318 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Momenteel lees ik.....
Als kind las ik enorm veel. Nu hoor je nog wel eens oproepjes dat kinderen meer buiten moeten spelen, maar mij kregen m'n ouders nauwelijks naar buitenspelen. Ik zat het liefst in een hoekje met een boekje. Toen ik een jaar of 13 was, mocht ik boeken uit de volwassenenbibliotheek lezen, omdat de kinderboeken niets nieuws meer bevatten. Tegenwoordig lees ik minder boeken. Er zijn andere dingen bij gekomen, zoals de krant en natuurlijk internet. Als ik die dingen er bij tel, lees ik eigenlijk nog steeds wel een heel groot deel van de dag.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57328 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Momenteel lees ik.....

Renate schreef : Als kind las ik enorm veel. Nu hoor je nog wel eens oproepjes dat kinderen meer buiten moeten spelen, maar mij kregen m'n ouders nauwelijks naar buitenspelen. Ik zat het liefst in een hoekje met een boekje. Toen ik een jaar of 13 was, mocht ik boeken uit de volwassenenbibliotheek lezen, omdat de kinderboeken niets nieuws meer bevatten. Tegenwoordig lees ik minder boeken. Er zijn andere dingen bij gekomen, zoals de krant en natuurlijk internet. Als ik die dingen er bij tel, lees ik eigenlijk nog steeds wel een heel groot deel van de dag.

Als kind las ik ook heel veel, zeer tot ongenoegen van mijn ouders want die vonden het heel asociaal. Ik moest inderdaad buiten spelen met vriendjes. Ze vonden het maar iets raars om zo op je eentje in een hoekje te zitten.

En eigenlijk vind ik dat ik nog best veel lees... maar blijkbaar vergis ik me daarin :( Ik heb een gemiddelde van een 30 boeken per jaar, dik en dun, literair, chicklit, thriller, jeugdboeken.... allemaal door elkaar.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57330 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ja maar Inge, het zijn me dan soms ook BOEKEN die je leest!!!

Tijd voor maken pagina: 0.424 seconden